5 tipů jak na dokonalé CTA zvyšující konverzi

Call-to-action, CTA, nebo výzva akci. Určitě jste se už s těmito tlačítky setkali. Objevují se na různých místech webů, e-shopů, u zboží, v košíku, v článcích, v newsletterech, atd. Jejich hlavním cílem je, přimět zákazníka k nákupu, nebo k jiné požadované akci. Pokud už CTA tlačítka využíváte, nebo se s tím teprve chystáte začít, je potřeba osvojit si pár základních pravidel, jak na to, aby plnily svůj účel a nestal se z nich pouze přehlížený prvek.

O co se vlastně jedná?

 

Konverzní tlačítko CTA, neboli výzva k akci má zákazníky podnítit k tomu, aby provedli nějaký úkon. Tlačítko by mělo uživateli jasně indikovat, co se stane, pokud na něj klikne. Aby se tak stalo, musí být výzva jasná a srozumitelná a dostatečně lákavá na to, aby na ni zákazník toužil kliknout. Velice rychle se tak z pouhých návštěvníků mohou stát zákazníci.

 

 


Vyzývejte zákazníky efektivně. Osvojte si těchto 5 pravidel

 

1. Volte barvy, které zabírají

 

Tlačítko pro konverzi by mělo vypadat lákavě a přímo vybízet zákazníka ke kliknutí na něj. Velice proto záleží na tom, jakou barvu pro něj zvolíte. Podívejte se, jaké barvy zákazníka spolehlivě upoutají a na jaké je lepší v případě tlačítek zapomenout.

 

Zdroj: NELSON, Mike. Everything You Wanted to Know About Email CTA Buttons, 2016.

 

Nejpoužívanější barvou je modrá, za kterou následují odstíny zelené. Absolutním propadlíkem je hnědá, kterou firmy téměř vůbec nepoužívají.

Nejen barva, ale také celkový koncept stránky, na kterou CTA tlačítko umisťujete je důležitý. Ideálně by mělo být vytvořeno tak, aby:

  • Bylo barevné a jasně viditelné na stránce
  • Vystupovalo z pozadí
  • Mělo jasné hranice
  • Nesplývalo s pozadím, ani s ničím jiným
  • Upoutalo pozornost

 

Kromě samotného tlačítka je důležitá také barva textu, který by měl být snadno čitelný. Volte takové kombinace, ze kterých nebudou vaše zákazníky bolet oči a nebudou jim barevně splývat. Nevhodnou kombinací je např. červená s modrou a zelenou.

 

2. Važte slova, vyzývejte

 

Cílem je přimět zákazníka k akci pár slovy, které na malý prostor tlačítka umisťujete. Proto pečlivě vybírejte slova, ze kterých zákazník vycítí naléhavost a touhu stisknout je. Začněte slovesem, buďte pozitivní a struční.

 

Zkracujte

Délka sdělení by neměla přesáhnout 60 znaků. Nesnažte se do tlačítka natlačit co nejvíce slov. Zdlouhavé tlačítka vaši zákazníci pravděpodobně ani nebudou číst. Je-li vaše sdělení delší, udělejte tlačítku úvodní nadpis a do samotného tlačítka umístěte pouze výzvu.

Používejte akční slova

Slovesa jsou základ, volte taková, která evokují akci a dynamiku. Získat, stáhnout, rezervovat, pokračovat, přečíst, podívat se, koupit, atd., jsou nejčastěji používanými frázemi CTA tlačítek. Naopak tlačítka nesoucí slova jako potvrdit, registrovat, ano, nebo ok, zákazníka spíše odradí.

 

Limitujte

Jak vytvoříte v zákaznících pocit naléhavosti? Použijte slova jako nyní, nebo dnes. Zákazník z vašeho sdělení naléhavost vycítí a vy máte vyšší pravděpodobnost, že dosáhnete svého cíle.

 

Buďte konkrétní

 Sloveso doplňte také vhodným podstatným jménem, aby zákazník jasně věděl, proč na tlačítko vlastně kliká. Např. Získat E-book, Stáhnout příručku, atd.

 

Kouzelné slovíčko zdarma

Na slovo „zdarma“ zákazníci opravdu slyší a tak pokud se to hodí, toto slovo rozhodně využijte.

 

3. Dejte mu prostor

 

 

Nechte tlačítko na stránce vyniknout. Dejte mu dostatečný prostor, aby jeho bezprostřední okolí nic nenarušovalo. Tím ještě více vynikne jeho barva a velikost a stane se tak středem pozornosti.

Volný prostor okolo tlačítka by měl být velký alespoň jako jeho šířka a to všemi směry kolem něj. Ideální je umístit ho na bílou či světlou plochu do pravého dolního rohu. 

A pokud kolem tlačítka nemůžete nechat dostatečně velký prostor, zvýrazněte jej alespoň třeba obrysem.

 

4. Na velikosti a tvaru záleží

 

 

 

Učiňte své tlačítko nepřehlédnutelným. Zvolte velikost, které si zákazníci zaručeně všimnou. Základním pravidlem je vytvořit velikost tlačítka, které dává smysl. Příliš malého tlačítka si zákazníci nemusí všimnout a ani se na něj trefit. Nic se ale nemá přehánět, tlačítko přes půl stránky vám konverzi určitě nezvýší a bude působit spíš podivně.

Velikost tlačítka je individuální záležitostí a závisí na celkovém rozvržení stránky. Průměrná velikost CTA je 47,9 pixelů. 

 

Jaké tvary se pro CTA tlačítka nejčastěji využívají?

  • 54 % - zaoblené hrany
  • 28 % - čtverec s ostrými hranami
  • 18 % - ovál

 

5. Prostě a srozumitelně

 

Nechte tlačítko na stránce vyniknout. Tím, že mu přidáte různé obrázky, kudrlinky, stíny, nebo všemožné efekty, nedocílíte vyšší konverze. Efektivnější jsou jednoduché tvary, výrazné barvy a srozumitelná výzva.

Srozumitelnost však může podtrhnout jednoduchá ikona, popřípadě znaménko, kterým lze vyjádřit danou výzvu.

 

 

Vytvořte si lákavá tlačítka, která vám zvýší konverzní poměr.

Chcete-li si bleskurychle nasimulovat, jak by vaše tlačítka mohla vypadat, podívejte se na tento šikovný automat.