Barbie-shop.cz - úspěšný internetový obchod vsadil na styl "Blonďaté panenky" od Mattela a konkurence nestačí s dechem

Dnešní případovou studii věnujeme rozhovoru s paní Evou Hruškovou, majitelkou internetového obchodu Barbie-shop.cz. Paní Hrušková nabízí širokou škálu výrobků značky Mattel pro děti a dorost ve věku od 2 do 14 let. Po roce a půl od spuštění patří Barbie-shop.cz mezi nejvyhledávanější e-shopy se značkovým zbožím na našem trhu a to převážně pro mladé dámy. Paní Hruškové jsme se zeptali, jak se podařilo dosáhnout takového úspěchu v relativně krátké době a to i přes značnou konkurenci v nabídce dětského zboží na internetu.

Proč jste si pro svůj e-shop vybrala zrovna produkty značky Mattel?

Asi jako každá maminka jsem zpočátku jen sháněla pro svou dcerku nějaké pěkné oblečení. Zkoušela jsem hledat v klasických kamenných obchodech, posléze i v internetových prodejnách. Nakupování na internetu mě začalo natolik vyhovovat, že dnes na něm nakupuji téměř vše. Časem jsem zavítala i na zahraniční e-shopy a tam jsem se nestačila divit, co všechno se v zahraničí vyrábí a do Česka vůbec nedováží. Oblečení po dcerce, které jsem touto cestou sehnala, jsem nabídla maminkám v elektronické aukci a s překvapením jsem zjistila, jaký je o něj veliký zájem. Kontaktování výrobce na sebe nenechalo dlouho čekat. Z počátku jsem neměla vůbec tušení, že kromě panenky Barbie se dá od značky Mattel zakoupit prakticky kompletní dětský sortiment, ale především oblečení mě svými střihy a stylem velice oslovilo.

Jak jste se dozvěděla o naší aplikaci ShopCentrik a jak probíhala spolupráce s NetDirectem?

Zprvu jsem pro Barbie-shop.cz přemýšlela nad tzv. krabicovou verzí internetového obchodu, ale muž mě přesvědčil, že byť na začátku dražší, je ve výsledku výhodnější řešení dodané na klíč, a to převážně díky možnosti pozdějšího rozšiřování, dlouhodobé technické podpory a flexibility. Jednoduše řečeno, šlo nám o to, vystavět Barbie-shop.cz na profesionální a spolehlivé aplikaci, která má za sebou povedené reference a mnoholeté zkušenosti. Chtěli jsme prostě "profi-shop". Perfektní řešení jsme našli v modulárním e-commerce systému ShopCentrik. Přiznám se, že technickým věcem příliš nerozumím a prakticky veškeré jednání s NetDirectem jsem ponechala plně manželovi a já jsem jen řešila grafickou úpravu stránek, k čemuž mi stačily 2-3 telefonáty a pár e-mailů s podklady, kde jsem vašemu webdesignerovi nastínila svou představu. Lhala bych, kdybych řekla, že vše šlo hned „jako po drátkách“, byla jsem asi docela náročný klient :-), ale měla jsem vcelku jasnou představu o tom, jak by měla tvář mého obchodu vypadat. Na druhou stranu musím říct, že přístup všech zainteresovaných zaměstnanců společnosti NetDirect byl velmi profesionální, veškeré nedostatky rychle odstranili a ve všem mi maximálně vyšli vstříc.

Ukázka domovské stránky Barbie-shop.cz
Ukázka domovské stránky Barbie-shop.cz

Na co nejvíce dbáte při výběru zboží?

Oblečení i další druhy zboží objednávám dle svého uvážení. Je to má veliká radost a nejzábavnější část mého podnikání. Světoznámou značku Mattel velice obdivuji a na každý nový výrobek se moc těším. Koneckonců tato značka má 50 letou tradici a v letošním roce ji výrobce v USA, odkud Barbie pochází, patřičně oslavil přehlídkou za pomoci předních světových módních návrhářů. Hlavním sortimentem naší firmy je dívčí oblečení Barbie v rozmezí od 2 do 14 let a jsme výhradním dodavatelem pro český trh ve výběrové ucelené kolekci oblečení Barbie pro Evropu. Kromě toho provozujeme i velkoobchod pro distribuci tohoto exkluzivního zboží. Navíc obohacujeme český trh také o velké množství produktů, které jsou určeny jen pro americký nebo britský trh, což činí náš on-line obchod se zbožím Barbie jedinečným.

Náhled na stránku detail produktu na Barbie-shop.cz
Náhled na stránku detail produktu na Barbie-shop.cz

Jaký tip zákazníků u Vás nejčastěji nakupuje? Prodáváte pouze zboží značky Mattel?

Ano, jedná se výhradně o autentické, originální zboží Mattel, nebo výrobky pod jeho oficiální licencí. Považuji to za naši velikou přednost - i když nejsme oficiálním internetovým obchodem společnosti Mattel, na žádný falzifikát u nás nenarazíte. Nakupují u nás téměř všichni, kdo mají v okruhu své rodiny nebo známých dívenky právě mezi 2 až 14 rokem, nejčastěji tedy maminky, ale výjimkou nejsou ani tatínkové, babičky, dědečkové, tety, sestry... Nevyhýbají se nám ani známé mediální osobnosti. Často dostáváme děkovné e-maily, fotografie holčiček v zakoupeném oblečení a s radostí si přečtu i sms, že zboží dorazilo včas a oslava narozenin nebude slzavá.

Nová kolekce Barbie 2009
Nová kolekce Barbie 2009

O které výrobky je největší zájem?

To je velmi těžké určit, prodává se prakticky vše, co našim zákazníkům nabízíme. Objednávám vždy kolekci pro jaro-léto a podzim-zima, kde si vybírám cca ze 100-150 modelů pro danou sezónu. Mou vizí je vytvořit jedinečný virtuální obchod, ve kterém bude soustředěno maximální množství výrobků této značky. Podle statistik je nejnavštěvovanější sekce oblečení, zboží v akci, hračky, filmy na DVD a autentické karnevalové kostýmy pohádkových postav. V zimě se velmi dobře prodávají lední brusle, které si kupují pro sebe i některé maminky. V srpnu již rodiče vybavují děti školními potřebami a doplňky. Kupodivu plavky se prodávají velmi dobře nejen v létě, ale po celý rok. Až nečekaný zájem byl o luxusní bílé šaty Barbie pro družičky pošité stříbrnými motýlky.

Ukázka zboží z obchodu Barbie-shop.cz
Ukázka zboží z obchodu Barbie-shop.cz

Kdo pořádá módní přehlídky, které na Vašem e-shopu mohou zákazníci zhlédnout? Účastníte se jich osobně?

Módní přehlídky oblečení Barbie pořádá náš dodavatel. Vždy se snažíme aktuální video z přehlídky zařadit jako upoutávku na náš shop. Zimní kolekce oblečení Barbie z přehlídky na prestižním Bucharest Fashion Week 2008 byla právě díky videu, kde zákazník většinu výrobků vidí v reálu na dětech, velmi úspěšná. Doufám, že taková videa budeme mít k dispozici i v dalších obdobích, protože jsou určitě důležitou součástí prezentace našich výrobků. Kromě toho se snažíme být vidět na různých akcích spojených se značkou Barbie - např. v roce 2007 byl Barbie-shop.cz sponzorem akce k nově vydané pohádce "Barbie - Princezna z ostrova" konané v pražské ZOO pod záštitou společnosti Mattel. A v roce 2008 pak byla v rámci velmi úspěšné Miss Polabí (soutěž krásy pro dívky od 6 do 14 let) vyhlášena i speciální cena Miss Barbie-shop.cz. V letošním roce při dalším ročníku Miss Polabí plánujeme přehlídku soutěžících v naší nové kolekci oblečení.

Barbie jako sponzor v pražské ZOO
Barbie jako sponzor v pražské ZOO

Kdy jste zavedla platbu kartou a co Vás k tomuto rozhodnutí přimělo?

Platbu kreditními kartami jsme zavedli přibližně po roce provozu našeho elektronického obchodu. Domnívám se, že většina zákazníků se kvůli obavám plynoucím z malé informovanosti ze strany bank stále obává tohoto snadného a rychlého způsobu nákupu. Většinou proto využívají platbu formou dobírky, ačkoliv u transakcí kartou je to i pro zákazníka cenově výhodnější (přinejmenším poštovné). Naopak pro klienty ze Slovenska je tato služba natolik výhodná oproti klasickému bankovnímu převodu (poplatek běžně až 440,- Kč), že ji neváhají využívat ve valné většině. Často také naši zákazníci vůbec neví, jestli mají na své kartě možnost platby na internetových obchodech zpřístupněnou.

Čím získáváte a udržujete zákazníky a jaká vylepšení plánujete v nejbližší době?

Snažíme se vycházet všem zákazníkům maximálně vstříc, doporučit jim nejvhodnější výrobky tak, aby byli maximálně spokojení. Snažíme se náš e-obchod neustále vylepšovat, jak jsem již zmínila, v loňském roce jsme zprovoznili platby kartou a letos uvažujeme o rozšíření možnosti online platebních metod na e-shopu pomocí mezinárodního systému PayPal. Další vylepšení plánujeme v propojení našeho B2C obchodu na ekonomický systém, což nám nyní chybí a objednávky musíme doplňovat ručně. Věříme, že propojení nám přinese mnoho výhod, zefektivní a zrychlí proces objednávek a zákazníci budou ještě spokojenější.

Co by ste doporučila těm kteří si chtějí otevřít e-shop?

V první řadě se nebát! Investice do kvalitního on-line obchodu se může začínajícím podnikatelům zdát "závratná", ale tato investice se jim několikrát vrátí zpět. Kdo má kamenný obchod a neprovozuje k tomu i internetovou aplikaci, přichází podle mého názoru zbytečně o hodně dalších zákazníků. Díky internetu se dnes dostane krásné a kvalitní zboží i k zákazníkům, kteří žijí v místech, kde nemají možnost zajít do hypermarketů, či butiků, nebo prostě jen nemají čas obcházet kamenné obchody.

Paní Hrušková, děkuji za pěkný rozhovor a přeji Vám mnoho spokojených zákazníků.