Co čeká české provozovatele e-shopů? Zprávy z e-nnovation

Co hýbe světem e-commerce v zahraničí a záhy zřejmě dopadne i na české e-shopy? Jiří Hlavenka a Lenka Stašová z NetDirect s.r.o. prozrazují informace a dojmy, které si přivezli z mezinárodní konference E-NNOVATION 2010.

Slovo úvodem

Zásadní e-commerce konference mezinárodního významu E-NNOVATION proběhla v polské Poznani koncem září. V kolektivu zvučných jmen specialistů z různých koutů světa, přednášejících na této konferenci, figurovali také Lenka Stašová, Jiří Hlavenka a Jan Svoboda ze společnosti NetDirect. Jaké dojmy a zprávy si z mezinárodní e-commerce konference přivezli?

Pro české provozovatele e-shopů mohou být takové informace důležitější, než si mnozí z nich nyní uvědomují.

E-nnovation mezinárodní e-commerce konference - O situaci na trhu v ČR hovoří zástupci firmy NetDirect
e-nnovation mezinárodní e-commerce konference: o situaci na internetovém trhu v ČR hovořili zástupci firmy NetDirect

Čtěte více o e-nnovation e-commerce konferenci.

Na otázky odpovídali známý internetový specialista Jiří HlavenkaLenka Stašová, jež povede polskou pobočku NetDirectu.

Na e-nnovation 2010 jste společně prezentovali příspěvek Czech E-commerce: past, present, future - Česká e-commerce: minulost, současnost, budoucnost. Jak byla vaše přednáška přijata, jaké vyvolala ohlasy a reakce?

 

Lenka Stašová: Naše prezentace byla přijata velmi dobře. Myslím že řadu lidí opravdu zajímalo, jak to chodí v e-commerce v ČR. Možná i proto, že přednášející před námi nabádali provozovatele e-shopů k tomu, ať se neorientují jen na lokální trh, naopak ať už od samého počátku e-businessu myslí globálně.

Původně jsme se báli, že o český trh nebude takový zájem, jelikož v druhém sále zrovna přednášel polský představitel na téma "To process or not to process?" ale nakonec jsme měli sál plný, dotazů bylo také dost a po přednášce se kolem nás vytvořil hlouček zajímavých lidí kteří nám začali nabízet své služby nebo chtěli navázat spolupráci.

Jiří Hlavenka: Podle bezprostředních reakcí soudím, že náš příspěvek byl přijatý velmi dobře. Byla to už tuším pátá přednáška toho dne, a snažil jsem se proto, aby byla trochu živější a veselejší, abych zaplašil únavu po obědě. Dotazů bylo několik; vymezený čas pro ně, který činil deset minut, jsme naplnili. Je vidět, že polské návštěvníky konference byznys v České republice hodně zajímá.

Chtěli vymezení tématu rozšířit, ptali se například na internetové cestovky a vůbec na hlavní hráče na českém trhu a to, jak si stojí v porovnání se zahraničními.

"Češi se nekoukají přes hranice, a v budoucnu nám to může přinést mnoho problémů, protože se naopak podnikatelé z okolních zemí začnou více dívat po nás."

 

Líbilo se mně to, že naprostá většina návštěvníků rozumí angličtině zcela bezproblémově (jen pár lidí využilo překladu do sluchátek), přitom mnohdy šlo, jak jsme pak poznali z rozhovorů v předsálí, o „internetové živnostníky“, o malé nebo i začínající podnikatele. V tomto, myslím, máme velmi mnoho co dohánět.

Přesto, že jsme malý trh, Češi se nekoukají přes hranice, a v budoucnu nám to může přinést mnoho problémů, protože se naopak podnikatelé z okolních zemí začnou více dívat po nás.

Vnímáte svou účast na mezinárodní konferenci jako konkrétní přínos pro firmu NetDirect? Navázali jste například obchodní kontakty, rýsuje se nějaká zajímavá spolupráce, jež má počátek právě v setkání účastníky e-nnovation 2010?

Vnímáte svou účast na mezinárodní konferenci jako konkrétní přínos pro firmu NetDirect? Navázali jste například obchodní kontakty, rýsuje se nějaká zajímavá spolupráce, jež má počátek právě v setkání účastníky e-nnovation 2010?

Lenka Stašová: Ano, v této chvíli již pracujeme na jedné www stránce polského klienta, který nás oslovil s žádostí o úpravy a aktualizace webu. Zároveň jsme získali kontakty na zajímavé služby, jež bychom rádi nabízeli polským klientům, kteří si založí e-shop se systémem FastCentrik. Především jsme ale nalezli partnery, kteří se v prostředí e-commerce v Polsku pohybují a předávají nám cenné informace, jež nám pomohou se na tomto trhu rychleji zorientovat.

Jiří Hlavenka: Ano, určitě se tam rýsují partnerství a obchody pro NetDirect. Již ostatně jednáme dále a jsme příjemně překvapeni hbitostí i ochotou partnerů. Nemůžu ale prozradit nic víc – jsou to natolik zajímavé věci, že bychom je rádi zatím drželi trošku v tajnosti a pak s nimi překvapili.

Jaká prezentace, novinka či teze o e-commerce, eventuálně kdo z přednášejících na e-nnovation 2010 vás v programu nejvíce zaujal a čím?

Lenka Stašová: Všechny přednášky byly super! Poznat ty rozdíly mezi jednotlivými státy a srovnávat to se situací v ČR bylo velmi zajímavé. Některé přednášky byly nesmírně motivující, až se mi chtělo vstát ze židle, koupit si letenku do USA, zajet do Silicon Valley, zůstat tam 3 měsíce a načerpat z tohoto prostředí informace - z míst, kde vlastně vše, co se e-commerce týče, vzniká. Nejvice jsem si asi užila přednášky Jona Bradforda: E-commerce in Europe - a VC’s View a Igora Karpacheva: Russian E-commerce: Landscape, Main Players and Trends.

Jiří Hlavenka: Další překvapení pro mě: Všechny přednášky, které jsem zhlédl, byly výborné! Je vidět, že „venku“, a tím nemyslím jen Polsko, protože přednášející byli asi z deseti zemí, je už schopnost připravit si skvělou prezentaci a neméně skvěle ji předvést dobře nacvičená a naučená. Nikdo z přednášejících nenudil a nezaplavoval posluchače hromadou slajdů s tisíci písmenek – to je častý náš nešvar.

Zazněla od některého z přednášejících nějaká „revoluční“ vize pro e-commerce? Nač by dle ní měly provozovatelé e-shopů nyní zaměřit své úsilí a pozornost?

Jiří Hlavenka: Neřekl bych, že přímo revoluční, nicméně je zde jeden trend, který není dnes moc viditelný, ale za pár let už začne být pro všechny provozovatele e-shopů povinný, a to je „m-commerce“, tedy nakupování a vůbec práce s e-shopy pomocí mobilů. Především smart mobily, jako je iPhone nebo zařízení s Androidem, velmi mění naše představy o tom, k čemu tyto malé hračky jsou, a co dovedou. Pro ty, kteří to s obchodováním na internetu myslí vážně, bude přizpůsobení jejich e-shopů pro tato zařízení do budoucna povinností.

"Kdo to s obchodováním na internetu myslí vážně, bude muset v budoucnu přizpůsobit e-shop pro mobilní zařízení."

 

Dalším zajímavým tématem, které je u nás podceňované, jsou například „chytré“ rekomendační systémy, které dokážou nalézt na základě analýz chování desítek tisíc zákazníků a návštěvníků souvislosti, a vytvořit znalostní systém pro doporučování dalšího zboží, schopný zvýšit obraty o desítky procent.

Obecně se dá říci, že polští internetoví obchodníci jsou velmi aktivní a intenzivně hledají nové cesty, jak zvýšit svůj úspěch v podnikání – potvrzují tedy to, co se říká, že mají obchodování v krvi.

 

Foto: e-nnovation.pl;
e-nnovation na Facebooku