Co je zabijákem tržeb? Podle britského výzkumu chybný pravopis v eShopech

Zpravodajský server Ihned.cz uvedl zajímavou informaci. Podle výzkumu britského podnikatele a analytika Charlese Duncomba vyplývá, že e-shopy ve Velké Británii ztrácejí tržby díky špatnému pravopisu.

Britské e-shopy přichází o tržby, říká výzkum

Podle Duncomba přichází britské e-shopy o miliony liber ročně právě kvůli chybnému pravopisu. Zdá se vám to nepředstavitelné?

Ihned.cz uvádí, že podle údajů britského Národního statistického úřadu dosahují britské e-shopy průměrného obratu 520 milionů liber týdně. Kdyby ovšem obchodníci dodržovali zásady správného a gramaticky korektního psaní, byly by tržby podle Duncomba až dvojnásobné.

Duncomb naráží i na nízkou úroveň výuky angličtiny ve školách, která je alarmující, jelikož absolventi neumí správně hláskovat, natož napsat korektní text bez automatických oprav počítače.

Mají i Češi problémy s pravopisem?

Když se nad tím zamyslíme, psaní bez chyb není problémem pouze Velké Británie. Stačí zhodnotit pravopisnou situaci v tuzemsku. Jazyk se díky moderním vymoženostem degraduje, komolí, přebírá cizí výrazy a tím hyzdí naši mateřskou mluvu.

Díky tomu, že dnes už skoro každý píše na počítači, odumírá i psaný jazyk. Takže se mnohdy stává, že lidé, kteří každodenně využívají k psaní PC, nejsou schopni ručně napsat jedinou větu. Často se také spoléháme na automatické opravy textového či mailového editoru, takže si některé chyby mnohdy ani neuvědomujeme a píšeme je neustále špatně.

Výzkum mluví jasně: Opravte gramatiku, obraty se zdvojnásobí

Duncombovo testování prokázalo, že internetové obchody, u kterých byla gramatika upravena do správných tvarů, začaly prosperovat s dvojnásobnými obraty. Při přepočtu na celý britský on-line trh jde o milionové ztráty týdně, říká Duncomb. Správný pravopis prý ovlivňuje zákazníky natolik, že v e-shopech, které mají na svých stránkách pravopisné chyby, nenakupují a považují je za podvodné.

Je váš e-shop plný gramatických chyb? Pozor, možná se tak připravujete o tržby
Je váš e-shop plný gramatických chyb? Pozor, možná se tak připravujete o tržby

Duncombův výzkum v praxi: Lze si z něj něco odnést?

Co si vzít z britského výzkumu za ponaučení? Rozhodně se nebojte, že před jedním špatně napsaným i/y by vaši zákazníci měli z eShopu zběsile prchat. Chybovat je lidské, ovšem je třeba si na správnou gramatiku dávat pozor. Přece jen je internetový obchod vizitkou obchodníka, který by měl přirozeně chtít, aby jeho e-shop byl perfektní a prosperoval na nejvyšší úrovni.

 

Na internetu existují jazykové příručky a všemožné on-line slovníky, které vám mohou být v nouzi nápomocné. Pokud máte tu možnost si slovník vyhledat a nejste si určitou gramatikou jistí, nebojte se příručky použít.

Nesrozumitelné texty vám zákazníky odradí

Hrozba nastává až v okamžiku, kdy eShop zavalíte nesmyslnými texty, které nejen, že jsou pravopisně chybné, ale ještě k tomu slohově úplně bez úrovně.

Pokud si zákazník text musí číst opakovaně, protože mu nerozumí, pak je něco špatně a je velká pravděpodobnost, že si začne hledat jiný internetový obchod, který mu bude lépe vyhovovat.

Nejste si jistí? Neostýchejte se použít slovník či příručku
Nejste si jistí? Neostýchejte se použít slovník či příručku

Pozor: Všeho moc škodí

Pozor: Všeho moc škodí

Pamatujte, že nic se nesmí přehánět. Proto pokud ve snaze o „e-shop na úrovni“ zavalíte své zákazníky nesrozumitelnými, složitými či přehnanými odbornými výrazy, utečou vám taktéž. Odborně-technické informace u produktů (například elektroniky) jsou však v pořádku, protože zde je zákazník naopak očekává.

Neměli byste to však s odbornými slovy přehánět například v článcích. Pokud na každé druhé slovo bude muset čtenář použít slovník cizích slov, přestane ho text po chvíli bavit a odejde jinam. Je dobré znát cílovou skupinu svých zákazníků a podle toho texty tvořit.

Jak na čtivé texty?

Jak na čtivé texty?

Je důležité psát texty jasně, srozumitelně a přehledně, aby se v nich zákazník mohl dobře orientovat. Používejte nadpisy a podnadpisy, snažte se články oživit obrázky, nekopírujte popisy produktů - snažte se být originální.

Pamatujte taky na zásady správného copywritingu či SEO, jejichž znalost by měla být základní „výbavou“ úspěšného internetového obchodníka.