E-shop - radíme začínajícím obchodníkům

Pořídili jste si nový e-shop nebo o něm uvažujete? Podívejme co je nutno udělat pro růst návštěvností i obratů. Vězte však, že se systémem ShopCentrik k Vám nepřichází jen velmi dobrý systém pro obchodování na internetu, ale také profesionální podpora našich marketingových pracovníků, která Vám pomůže v růstu, pokud si to jen budete přát.

E-shop a první kroky

Zvolte vhodný název domény

Nechte si zaregistrovat co nejsnadněji zapamatovatelnou doménu. Měla by mít určitý "šmrnc" a ještě by v ideálním případě měla obsahovat klíčová slova, která s Vaším e-shopem souvisí.

Tato slova by s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače (SEO) měla být vzájemně oddělena pomlčkami. Nechte si ovšem zaregistrovat i variantu bez pomlček, protože mnoho lidí občas na pomlčky při psaní zapomene. Pokud si doménu bez pomlček zaregistruje Vaše konkurence, bude zdarma získávat zbloudilé návštěvníky. Příkladem domény s pomlčkami může být například doména www.vino-market.cz, bez pomlček www.vinomarket.cz.

Nepodceňujte vzhled e-shopu

Pokuste se, díky grafického ztvárnění, maximálně odlišit od konkurence a myslete přitom na to, že odlišení pomáhá ve snadnější zapamatovatelnosti. Zároveň se pokuste, aby Vaše grafika korespondovala s prodávanou komoditou.

Naplňte obchod kvalitními popisy zboží

Při tvorbě popisů zboží a obrázků ze sebe vydejte maximum a nelitujte ztraceného času. Pokud máte položek hodně a nezvládáte vše interně, zaměstnejte brigádníky, dejte jim jasné noty a plaťte je v úkolovou mzdou za vložené položky.

Uvědomte si, že v internetovém obchodě chybí schopný, zkušený prodavač, který Vám v kamenné prodejně dokáže prodat i to co jste nechtěli. Jedinou Vaší šancí je otevřená a poctivá hra se zákazníky, kdy jim o zboží řeknete úplně všechno, co říci lze.

Nespokojte se s e-shopem, kde zákazník uvidí pouze kód, název, cenu a nákupní tlačítko. Vězte, že v takovém případě nad Vámi budou vítězit ti, kteří uvedou bohaté popisy, technické parametry, řadu obrázků ke zboží, alternativní i související zboží, odkazy na výrobce a podobně.

Raději jděte cestou postupného rozšiřování sortimentu, avšak sortimentu kvalitně popsaného, spíše než cestou tisíců položek se špatnými popisy. Na zákazníky budete určitě působit lépe a důvěryhodněji.

Budujte přehlednou strukturu kategorií

Kategorie jsou hlavním navigačním prvkem e-shopu. Přemýšlejte proto nad tím, že struktura, kterou budujete, musí být logická a měla by návštěvníky sama navádět přesně ke zboží, které hledají. Dejte si pozor, abyste nevybudovali příliš hlubokou strukturu. Zákazníci se v hluboké struktuře snadno ztrácejí.

Netvařte se jako hokynáři

Už při výběru komodit zboží myslete na to, jaké zboží se k sobě hodí a jaké ne. Nesnažte se na jednom e-shopu nabízet zároveň ponožky, modely letadel a horkovzdušnou troubu. Rovnou Vám říkáme, že je to cesta na smetiště dějin elektronické komerce a na Vaše návštěvníky budete působit jako zoufalí hokynáři, u kterých nakoupí pouze omylem.

Lidé přirozeně preferují tzv. vertikály - tedy e-shopy úzce zaměřené na jedinou komoditu. Logicky a správně se totiž domnívají, že "na druhém konci" stojí na slovo vzatý odborník. Těžko se ale najde odborník současně a perfektně rozumějící ponožkám i modelům letadel.

Raději si pořiďte více e-shopů pro různé komodity a uvidíte, že se to vyplatí více.

Prezentujte svou kamennou tvář i odbornost

Pokud podnikáte i v kamenném světě a máte vlastní prodejnu, nezapomeňte na to na e-shopu upozorňovat. Získáte tím další body nakupujících. Pokud je pro Vás sortiment zároveň koníčkem, jděte do toho a pište o tom. Lidé se na Vás začnou obracet s odbornými dotazy a máte vyhráno.

Jeden z našich klientů byl nadšeným audiofilem a před několika málo lety přišel na to, že by znalosti mohl zúročit. Otevřel si B2C e-shop s hifi technikou. Během pár let se firma vyšplhala na roční obrat přesahující 300 mil. Kč. Kdyby tento klient začal prodávat jiný druh zboží, možná by v něm nedosáhl takových úspěchů.

Uveďte maximum doprovodných informací

Ceny pod nejlevnější konkurenci zřejmě nestlačíte a prodávat za nákup nebo s "pidi" marží také nemá smysl. I tak můžete lidem dát ještě více, než čekají nebo než jim poskytuje konkurence.

Odlište se tím, že na shop napíšete články, různé nákupní průvodce atp. Primárně tím uspokojíte touhu nakupujících po informacích a sekundárně dosáhnete lepších výsledků v SEO, protože Vaše články budou obsahovat mnoho relevantních klíčových slov, které vyhledávače zaindexují.

Poskytujte nadstandardní zákaznickou podporu

Odlište se také tím, že k zákazníkům budete maximálně vstřícní i ochotní a budete pružně reagovat. Pamatujte, že nejlepší reklama je ta, která se šíří od úst k ústům. Je sice nejpomalejší, ale zato nejsilnější a nejstabilnější.

Velmi dobře uděláte, pokud si pořídíte bezplatnou linku 800.... a telefonní číslo budete ukazovat na každé stránce. Zákazníci ocení, že na všem nemusíte vydělávat. Pamatujte přitom na to, že momentální prodělek často představuje budoucí zisk.

Díky zkušenostem Vám můžeme říci, že řada e-obchodů přijímá denně i desítky objednávek prostřednictvím telefonu. Je to tím, že mnoho zejména méně zkušených nakupujících, potřebuje v počátečních fázích poznávání s někým mluvit nebo si ověřit, že na druhé straně není pouze "virtuálno". Pokud lidé budou volat a odpovídat jim bude pouze vyzváněcí tón nebo záznamník, je to špatně nikoli pro zákazníka, ale pro Vás.

Zvedejte telefon až Vám budou zákazníci volat. Pokud to nebudete zrovna stíhat pro nával práce, volejte vždy a co nejdříve zpět. Přijměte vlastní komunikační normy a striktně je dodržujte. Odpovídejte na všechny maily v definovaných časech, nejlépe ještě týž pracovní den. Budete-li odpovídat i o víkendu, určitě nahoru poletíte rychleji.

Pokud nebudete schopni zboží dodat, neposílejte pouze automatický e-mail, ale zvedněte telefon a omluvte se. Překvapí Vás, kolik zákazníků Váš přístup potěší a často jen díky tomu koupí alternativní položku nebo na Váš e-shop přinejlepším nezanevřou.

Buďte suverénní

Že jste s e-shopem zrovna začali? Upřímně řečeno to pro zákazníky není nejlepší zpráva. Může totiž vzbuzovat pochybnosti o tom, zda tady za měsíc nebo rok ještě budete. Vy to samozřejmě víte a uděláte pro to maximum. Zákazníkům o svém startu ale nic neříkejte, pokud si tuto informaci sami nevyžádají. Raději vše, o čem píšeme v tomto článku, dokonale připravte, nic nepodceňte a tvařte se suverénně, protože jistota budí důvěru zákazníků. Nestůjte při zdi, buďte nejen flexibilní, ale také zdravě sebejistí.

Monitorujte konkurenci

Uložte si mezi oblíbené odkazy stránky Vašich nejvýznamnějších konkurentů, pravidelně je navštěvujte a sledujte s jakými marketingovými tahy, či zlepšeními přišli. Sledujte veřejné statistiky jako například TopList a vyhodnocujte návštěvnost konkurence, pokud ji zde naleznete.

Začněte e-shop propagovat

Vše je připraveno, obchod se slavnostně spouští. Možná padáte únavou, ale ještě nesmíte polevit. Pouze krátce vydechněte :-). Nyní přichází boj o návštěvnost, tedy získání zákazníka. E-marketing však není zcela triviální záležitostí, má-li se dělat levně a efektivně. Možná Vás uklidní, že Vám mohou pomoci naši odborníci i partneři.

Pravidelně vyhodnocujte statistiky

Od prvního dne spuštění obchodu sledujte (třeba u ranního kafe) statistiky. V mnohém Vám napoví a budete moci e-shop lépe řídit. Vězte, že 100% skutečně úspěšných e-obchodníků statistiky pravidelně zkoumá a vyhodnocuje.

Čtěte, čtěte, čtěte

Čtěte odborné články týkající se e-commerce. Občas se dozvíte zajímavé věci a to Vás může posunout dále.

Neusněte na vavřínech

Mezi našimi klienty využívajícími e-shop, je velká řada takových, kteří zázračně vyrostli do obratů, jež absolutně nečekali. Společným jmenovatelem, který cítíme při schůzkách s těmito úspěšnými, je něco, co se dá nazvat touhou jít dále a nespokojit se s dosaženými výsledky. Tito lidé se "rvou" za vyšším podílem na trhu, jsou dokonale informováni o dění na internetu i konkurenci.

Neřešte vše sami, vždy se máte kam obrátit

Přečetli-li jste si celý článek nebo alespoň nadpisy, víte, že Vás na počátku čeká hodně práce a málo volného času :-). Jen oblast e-marketingu je pro začátečníky poměrně rozsáhlá a proto Vám nabízíme pomocnou ruku našich zaměstnanců a partnerů. Nebojte se na nás obrátit.