E-shopy musí nyní svým zákazníkům hradit i poštovné za vrácené zboží

Nové nařízení Evropského soudního dvora ukládá internetovým obchodům povinnost hradit poštovné za vrácené zboží. Aby se provozovatelé e-shopů vyhnuli komplikacím a případným sankcím, musí změnit obchodní podmínky.

Nový výklad Evropského soudního dvora postihne všechny internetové obchody

Nový výklad Evropského soudního dvora udává internetovým obchodům novou povinnost. E-shopy musí vracet kromě částky za nákup zboží taky poštovné a balné. Zákazníkům ovšem zůstává povinnost zaplatit poštovné za odeslání zboží zpátky k prodejci.

Evropský soudní dvůr donutí e-shopy změni obchodní podmínky
Evropský soudní dvůr donutí e-shopy změni obchodní podmínky

E-shopy musí nově vracet i poštovné a balné

Spotřebitel má právo odstoupit od koupě bez uvedení důvodu a sankce do 14 dnů od převzetí plnění. Prodávající má naopak povinnost vrátit do 30 dnů od odstoupení zákazníkovi „zaplacené finanční částky“. Mezi finanční částky patří také náklady na dopravu, které spotřebitel zaplatil spolu s kupní cenou zboží.

Postup v ojedinělých případech

Jedna z našich klientek se na nás obrátila se specifickými dotazy ohledně poštovného. Ve spolupráci se společností dTest a naší klientkou se nám podařilo získat následující informace. Děkujeme.

Jak postupovat v případě, když zákazník vrátí jednu položku z větší objednávky?

dTest: U vrácení pouze některé z více věcí, které přišly v 1 zásilce, obecně doporučuji poměrné vracení. V případě, kdy je cena za přepravu účtovaná podle váhy, lze např. váhu vracené položky odečíst, podívat se o kolik by se cena původní zásilky bez ní změnila a rozdíl vrátit.

Vztahuje se nařízení i na poplatek za dobírku?

dTest: Nařízení se týká všech částek placených spotřebitelem, takže nejen poštovného.

 

ČOI bude e-shopy kontrolovat i nadále, na konkrétní spory zákazníka s prodávajícím však nemůže

Česká obchodní inspekce ve své tiskové zprávě z 5. října 2011 uvádí, že bude internetové obchody kontrolovat jako doposud. Pokud některý e-shop bude uvádět informace (například v obchodních podmínkách), které jsou v rozporu s Evropským soudním dvorem, bude toto zjištění vyšetřovat jako podezření z porušení zákona o ochraně spotřebitele. Eshopům tak hrozí vysoká pokuta za užití nekalých obchodních praktik.

Pozor na nový výklad zákona, který uvedl Evropský soudní dvůr
Pozor na nový výklad zákona, který uvedl Evropský soudní dvůr

Konkrétní spory spotřebitelů s e-shopy však ČOI není oprávněna řešit. Pokud internetový obchod nevrátí náklady spojené s dodáním zboží (poštovné, balné…), může se kupující obrátit na soud a tento svůj nárok vymáhat.

Kvůli novému nařízení tak můžeme očekávat mírný nárůst cen v internetových obchodech.