E-shopy vydělaly v ČR souhrnně 115 mld. korun

V uplynulém roce dosáhly obraty e-shopů v ČR až 115 miliard korun. Překonaly tak hranici 10% podílu na českém maloobchodě. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se tímto Česko zařadilo mezi prvních pět zemí s nejvyšším podílem prodeje po internetu v rámci celé EU. Zajímavý trend naznačil, o co mají zákazníci zájem a co je naopak nechávalo vlažnými. Patrný byl také přechod B2B firem do e-commerce. Čísla mluví jasně, téměř třetina z nich začala podnikat v loňském roce kroky pro to, aby svůj byznys převedla do online prostředí. A zjednodušila tak své procesy ve firmě, snížila firemní náklady na provoz a minimalizovala chybovost.

Úspěch v e-commerce? Hračka

Prodeje e-shopařů stabilně rostly, a to zejména díky tomu, že internetové obchody a jejich služby jsou u nás na špičkové úrovni. Navíc nabízejí stále širší sortiment. Největší prodeje při online nákupech v Česku měly e-shopy s elektronikou - více než dvojnásobný oproti dalším segmentům. Druhým nejsilnějším segmentem bylo bílé zboží, v těsném závěsu se segmentem dům a zahrada, který je také nejvíce konkurenčním segmentem v českém e-commerce (vysoké množství e-shopů nabízí produkty z dané kategorie).


Nejmenší konkurence byla při prodeji filmů, knih a her, který je zároveň čtvrtým nejvíce rostoucím segmentem z hlediska zájmu nakupujících online. Druhým nejméně konkurenčním segmentem představovaly sexuální a erotické pomůcky, o které však nebyl v online takový zájem ve srovnání s dalšími kategoriemi.

Dílčí trend pak prozradil zajímavý růst zájmu u kategorie chytré náramky, které zatím prodává relativně málo e-shopů. Na opačném chvostu zájmu se nacházely tablety a satelitní přijímače. Zajímavou, i když regulovanou kategorií, jsou také volně prodejné léky. Vzrostl také zájem o doplňky stravy.

Ukázalo se, že nůžky mezi úspěšnými a neúspěšnými provozovateli e-shopů v roce 2017 rozevřely níže uvedené nezbytné parametry.


Kvalitní e-shop je mobilní (responzivní)

Na českém trhu je stále ještě více než 45 % e-shopů, které nemají mobilní nebo responzivní e-shop. Více než polovina návštěvníků e-shopů přichází na www stránky z mobilů a je běžnou praxí, že zákazník si zboží nejen vybírá a prohlíží, ale i čím dál častěji rovnou kupuje.
Nemáte svůj e-shop optimalizovaný pro mobily? Podívejte se na naše responzivní a uživatelsky přívětivé šablony.


Platební brána otevřená, zboží u zákazníka včas

Zákazníci vítají možnost online platby. Vybírejte proto při zakládání e-shopů takové poskytovatele platforem, kteří umožňují napojení na platební brány. Pro vás, provozovatele e-shopu, je pak klíčová skutečnost, že když už zákazník platí ihned, očekává, že zboží obdrží co nejrychleji. Rychlost dodání je ve velké konkurenci důležitým faktorem. Zajímavý benefit přináší DPD ParcelShop, Uloženka nebo Zásilkovna se stovkami nových výdejních míst.


Personalizovaný nákup

Internetové obchody se dostávají stále více do role obchodníků, kteří jsou blíž a blíž ke svému zákazníkovi. Umějí mu doporučovat a nabízet zboží, které opravdu hledá. E-shopy, které toto dělají, jsou stále více vyhledávané. Ostatně, svědčí o tom naše reference.


Vztah se zákazníkem hraje prim

Váš zákazník, váš pán. Ovšem nikdo nemá rád spam. Ano, řeč je o stále dokola omílaných tipech na akční zboží, zasílaných každý týden celému souhrnnému kontakt listu, které nikoho neohromí a končí v nevyžádané poště. Newslettery by měly být „jiné“. Měly by nabízet relevantní nabídku zboží vzhledem k předchozímu nákupnímu chování zákazníka. Smysl mají pro běžného kupujícího i vámi zaslané rady a návody. Nevíte, jak na to? S naším zabudovaným e-mailingovým nástrojem to půjde snadno.


Obsah. Obsah. Obsah

Kvalitní obsah pomáhá s viditelností ve vyhledavačích i konverzemi. Dobře popsaný produkt, který prodává zážitek nebo emoce při jeho používání, dokáže větší divy než pouhá tabulka s uvedenými parametry. U zákazníků pak vedou v oblibě video-recenze a autentické fotografie produktů. Vyplatí se do dobrého obsahu vložit svůj čas. Návštěvníci si váš e-shop díky aktuálním a unikátním informacím oblíbí a budou se k vám rádi vracet. Právě FastCentrik má pohodlný CMS systém pro tvorbu obsahu. Blog a poradnu s ním vytvoříte na pár kliků.


Tah na konverze

Jak úspěšně motivovat přivedeného zákazníka? Nákupní proces musí být pro zákazníka co nejpohodlnější. Je třeba také e-shop uživatelsky testovat. Co by vašemu jednotlivému e-shopu zabralo množství času (a peněz), to my máme odladěno při ostrém provozu. Ostatně, pojďte si nás vyzkoušet.