Ekonomická krize a internetové obchody: není potřeba se bát, je potřeba reagovat

Jiří Hlavenka, působící jako soukromý investor, stál u zrodu prvního českého internetového obchodu Vltava.cz a je autorem více než 30 publikací a 3000 článků z oboru informačních technologií. Pro náš web napsal krátké zamyšlení týkající se hrozící ekonomické krize a připojil i pár užitečných rad pro majitele obchodů.

Jak mají na krizi reagovat e-shopy?

Jiří Hlavenka - foto

Nazývejme to krizí nebo stagnací, v každém případě se cosi významně mění. A ani Česká republika a její internetové obchody nejsou "za vodou": i když se ekonomické zemětřesení nedotkne velmi významně peněženek českých občanů (pokud ovšem neinvestovali do akcií), bude nepříznivý efekt velmi citelný.

Co bude následovat, se dá nejpřesněji označit slovem zvýšená opatrnost. Češi nejsou riskujícím národem a v této situaci je to jenom dobře; dá se ale čekat, že budou - a to se promítne v nákupech, rovněž v těch na Internetu - opatrnější než dříve. Neví se totiž, co světovou i naši ekonomiku čeká: je možné čekat silné propouštění, snížení hospodářského růstu i prosperity, zvýšení inflace a nepředvídatelný je i kurz koruny.

Jak na to mají reagovat prodejci na Internetu? Jak ukazují průzkumy nákupního chování, již nyní jsou vysledované některé reakce zákazníků. Tou nejvýznamnější je omezení investování do věcí okamžité, rychlé spotřeby, tedy do věcí, po kterých takříkajíc "nic nezůstane". Češi výrazně omezují návštěvy v drahých restauracích, omezují dovolené a cestování, a co se týká "věcí", zvažují dlouhodobou užitnou hodnotu toho, co si pořídí. A naopak: vzhledem k tomu, že krize je pro Čechy něco jako "hrozivý obláček na obzoru", ale peněženky mají stále plné, naopak hledají více než dříve prostředky pro bezpečné investice.

Pro internetové prodejce to je, jak tomu v takovýchto případech bývá, hrozba i příležitost. Měli by zejména v marketingu a prezentaci zboží na svých stránkách maličko přehodit výhybku - jistě se to některých týká více a některých méně.

Měli by:

  • zvýraznit na svých stránkách a více se soustředit na zboží určené pro dlouhodobé užívání: naším největším favoritem je "vybavení domácnosti", protože toto psychologicky působí nejlépe - když bude zle, zavřeme se doma a nějak to přežijeme.
  • zvýraznit u prezentace zboží právě jeho dlouhodobou užitnou hodnotu: "zboží xx vám bude sloužit sto let", či "zboží xx neztrácí stárnutím na hodnotě".
  • se méně orientovat na propagaci zboží, které je určeno pro rychlou spotřebu nebo patří ke zboží vnímanému jako "zbytné", právě tak jak na zboží, které je vnímáno jako "sice krásné, ale zbytečně luxusní". Právě tak bude spotřebiteli daleko citlivěji vnímáno zboží, které má nálepku módní - zákazníci vědí, že móda přichází a odchází.

Samozřejmě toto vše lze provést jen s ohledem na to, co dotyčný obchod prodává - nikoho nenutíme, aby měnil sortiment. Ale například u prodejce tzv. bílého zboží si lze jistě položit otázku - sporák nebo zvlhčovač vzduchu, co je pro domácnost v případě nouze potřebnější?

Velkou otázkou je, zda v této situaci je vhodné zákazníky "masírovat" slevovými akcemi a rétoricky je vyzývat k šetření. Dá se říci, že tato taktika funguje vždy a samozřejmě v situaci, kdy se lidé obávají, že by mohla přijít nouze, bude fungovat lépe než dříve - na druhé straně ale šetření ubíráním vlastní marže je pro obchodníky známá cesta do pekel. Přesto ale i zde se dá najít rozumná střední cesta, a kouzelné slovo zní "úspory": spotřebiče patřící do energeticky úsporných tříd, osvětlení s úspornými zářivkami, oblíbená balení "tři za cenu dvou" a podobně.

Opakujme, že Češi (a zejména nakupující na Internetu, kteří patřívají spíše k nadprůměrným příjmovým skupinám) peníze mají a není potřeba jim za každou cenu nabízet nejlevnější řešení, ale je naopak dobře známo, že tyto vyšší příjmové skupiny naopak dobře slyší na slovo zodpovědnost, se kterým dlouhodobé úspory velmi dobře ladí.