Eshop lištičky: pomáhají e-shopům? Nenechte se oklamat a zbořte zakořeněné mýty

Doba, kdy na světovém i českém internetu kralovaly eShop lištičky (v horní liště či v patičce e-shopu), v nichž se při každém refreshi načítaly různé odkazy na jiné eshopy, je už dávno pryč. Stále však existují vychytralci, kteří lákají na účinnost lišt, i když vědí, že výsledný efekt je nulový.

Co vám lištička přinese a jak obvykle funguje

Podmínkou je umístění kódu na váš web. Na základě tohoto kódu se při každém refreshi zobrazují odkazy na určité weby (při každém refreshi se obměňují).

Stejně to funguje i na dalších webech, které lištičku využívají. Firmy nabízející lištičky často argumentují tím, že získáte nespočet odkazů ze spousty serverů, což má podle nich obrovský vliv na SEO. Ale pozor, jedná se o jeden velký omyl!

Proč lištička nikdy nemůže podpořit SEO optimalizaci

Odkazy v lištičce se neustále mění. Sice na vás vedou odkazy ze 100 webů, ale tím že odkaz je nestálý a proměnlivý, je pro vyhledávače neviditelný.

I kdyby vyhledávače braly odkazy v eshop liště v potaz, může se jednoduše stát, že vyhledávač přijde na web vždy v době, kdy bude načten jiný odkaz než ten, který odkazuje na vás. To znamená, že i kdyby na vás směřovaly odkazy například z 1000 webů, vyhledávače to za celý rok nemusí zaznamenat, jelikož vždy přijdou v době, kdy jsou zobrazeny odkazy jiné.

Dříve podobné lištičky fungovaly, ovšem už asi před třemi lety je vyhledávače začaly ignorovat. Pokud jsou nějaké odkazy nestálé (chvíli na webu jsou a pak zase ne), vyhledávače jim nepřikládají žádný význam, ignorují je a nijak je nezapočítávají.

Nabídky od obchodníků si nechte pečlivě projít hlavou, nemusí být vždy korektní
Nabídky od obchodníků si nechte pečlivě projít hlavou, nemusí být vždy korektní

Může lištička mému eShopu uškodit?

Je vysoce pravděpodobné, že vyhledávače odkazy vedoucí na váš web ignorují, ale i samotné umístění lištičky pro vás může mít nepříjemné následky.

  • Může nastat situace, že v lištičce se odkazy sice mění, ale skrytě se načítá celý obsah (i stovky odkazů najednou). Skrytý text vyhledávače penalizují, smažou vaši doménu z indexace a vy musíte váš projekt převést na doménu novou.
  • Vyhledávače zjistí, že v patičce vašeho e-shopu neustále měníte odkazy na jiné weby. Mohou si z toho odvodit, že odkazy prodáváte, nebo že si chcete touto výměnou uměle zvýšit návštěvnost webu. Takovéto chování vyhledávače tvrdě postihují.
  • Dalším problémem je, že pomocí odkazů nejen zpomalujete web, ale nemáte šanci si ohlídat, jaké odkazy se na vašem projektu vyskytují. Společnosti nabízející lištičky mají v podmínkách, že na webu nesmí být nevhodný obsah. Ovšem může se stát, že web napadne hacker. Během pár sekund změní na stránkách obsah a v ten moment se budete nechtěně odkazovat na web s nevhodným odkazem, za což vám od vyhledávačů hrozí velký postih.

Proč vyhledávačům lištička nejprve nevadila a později ano?

Vyhledávače musí přeindexovávat miliardy stránek během několika málo sekund. I přes jejich vyvinuté systémy však mnohdy lištičku nezaregistrují. A to ani po opakovaných přístupech.

Přítomnost lištičky ve vašem eShopu však může zjistit některý z vašich konkurentů, který tuto skutečnost nahlásí vyhledávačům. Následně se skutečný člověk (např.: pracovník Googlu či Seznamu) podívá na váš projekt. Pokud zjistí, že obvinění je oprávněné, uměle posune váš projekt ve výsledcích vyhledávání dolů. V nejhorším případě vás úplně vymaže z indexace, takže nebudete vidět vůbec.

Eshop lištičky můžou ohrozit váš pracně vybudovaný eshop, neriskujte a raději si "výhodnou" nabídku vždy pečlivě rozmyslete
Eshop lištičky můžou ohrozit váš pracně vybudovaný eshop, neriskujte a raději si "výhodnou" nabídku vždy pečlivě rozmyslete

Co dělat, když už mám lištičku nasazenou?

Ihned část zdrojového kódu z webu odstraňte. I kdyby již někdo váš web vyhledávačům nahlásil, může se stát, že při kontrole již eshop lištu na webu mít nebudete a tudíž vám žádný postih nehrozí.

Netdirect má s problematikou lištiček bohaté zkušenosti

S těmito praktikami máme bohaté zkušenosti a už několikrát jsme museli řešit situaci penalizace eShopu. Pokud vás vyhledávače kvůli lištičce penalizují, je již obvykle pozdě. Svůj e-business musíte postavit od znova, na nové doméně.

Pokud vám tedy někdo slíbí první pozice ve vyhledávačích, nebo spousty fungujících odkazů pouhým vložením kódu, nevěřte mu a raději se nás zeptejte. Vždy vám rádi poradíme. Chceme, aby projekty našich klientů byly úspěšné a nemuseli jste řešit zbytečné nepříjemnosti. Nevíte, jak správně optimalizovat, nebo spravovat zpětné odkazy? Využijte konzultační dny, nebo různá školení.