GDPR se bude týkat také e-shopů

Sotva se relativně uklidnila situace okolo EET, přichází další nařízení, které bude platné i pro e-shopy. Je jím GDPR = Obecné nařízení na ochranu osobních údajů. Pokud jste o něm ještě neslyšeli, tak v následujících měsících asi hodně uslyšíte. Přinášíme vám článek, ve kterém se dozvíte základní informace o této připravované novince.

Co je GDPR


GDPR (General Data Protection Regulation) znamená Obecné nařízení na ochranu osobních údajů. Jedná se o novou legislativu EU, která by měla vzejít v platnost v květnu příštího roku.


Kdy GDPR vypukne?


GDPR bylo schváleno v dubnu roku 2016. Platit by mělo od 25. 5. 2018. Do této doby je potřeba se na nové podmínky připravit. 


Proč GDPR vzniklo


Hlavním smyslem GDPR má být co nejvyšší ochrana osobních údajů zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů proti jejich zneužívání. Cílem je, aby občané měli větší kontrolu a přehled nad tím, co se děje s jejich daty. Zpracování všech údajů bude s GDPR daleko přísnější.
GDPR vzniklo rovněž proto, že současné zákony o ochraně osobních údajů jsou již více jak 20 let staré a neaktuální. S tím souvisí třeba rozšíření pojmu „osobní údaje“, do kterého nyní spadají data jako je e-mail, IP adresa či cookies. Nově zde bude patřit také kategorie s tzv. biometrickými a genetickými údaji.


Koho se týká


GDPR se týká podnikatelů ve všech odvětvích, kteří shromažďují a zpracovávají osobní data Evropanů. Vztahuje se na všechny firmy, instituce, jednotlivce a online služby a to včetně těch, které jsou sice mimo EU, ale působí na evropském trhu. Nové nařízení se tak dotkne podnikatelů ve všech sférách podnikání včetně e-shopů.


Co to znamená pro podnikatele

Pro fungování GDPR bude potřeba upravit stávající způsob zpracování údajů. Nařízení s sebou ponese samozřejmě také nezbytnou administrativní zátěž, např. různé dokumenty o zpracování údajů.
Pravidla budou opravdu přísná, za nedodržení hrozí velmi vysoké (pro některé podnikatele až likvidační) pokuty, které se mohou vyšplhat až na 20 000 000 eur (což je zhruba 540 000 000 Kč).


Co to znamená pro občany

Všichni, na které nové nařízení míří (zákazníci, klienti, zaměstnanci, dodavatelé, …) budou mít nad tím, co se děje s jejich osobními daty nejen větší přehled, ale také pravomoc (např. výmaz či úprava osobních údajů).


Je potřeba řešit GDPR na ShopCentrik už nyní?


V současné chvíli zatím nejsou jasně stanoveny podmínky pro jednotlivé oblasti podnikání. V tuto chvíli proto není potřeba nic zařizovat, jelikož GDPR pro e-shopy zatím nebylo specifikováno. Veškeré podstatné informace pro vás budeme shromažďovat a včas vaše e-shopy novému nařízení uzpůsobíme.