Internetového obchodu tvorba - je pro vaše zboží správná volba?

Ne každá komodita určená koncovým spotřebitelům je vhodná pro prodej na internetu. Někdy se potkáváme s klienty, kteří se zcela intuitivně rozhodli otevřít internetový obchod, aniž by své rozhodnutí opřeli o průzkum reálného zájmu nakupujících. Našim cílem však jsou obchodně úspěšná řešení a proto nikdy nic budoucím klientům nerýsujeme růžovými pastelkami. Pojďme se podívat, jak si můžete provést rychlý „terénní průzkum“, který nezabere více než hodinu až dvě a odhalí vaše šance na úspěch či propadák.

Internetové obchody a jejich dělení na B2C a B2B

Na počátku je nutno říci, že se internetové obchody dělí na dva základní typy, podle toho pro jakou klientelu jsou určeny. Prvním typem je obchod typu B2C určený pro koncové konzumenty zboží, typicky pro fyzické osoby, domácnosti, nákupy pro spotřebu firem ap. Druhým typem je e-shop typu B2B - ten je určen pravidelným odběratelům, tedy velkoobchodním partnerům (dealerům), kteří nakupují za své individuální velkoobchodní ceny.

Článek se týká tvorby internetových obchodů typu B2C

V tomto článku se zaměříme na vaše šance uspět s obchodem typu B2C určeným koncovým spotřebitelům, protože je jasné, že v tomto segmentu trhu platí poněkud odlišná pravidla, na rozdíl od segmentu B2B. Jeden příklad za všechny na vysvětlenou: jistě si dovedete představit úspěšný internetový velkoobchod se šroubečky, protože zde pravidelně nakupují fabriky a hodnota „malé“ objednávky bez problémů činí několik desítek tisíc korun - na druhou stranu je obtížné představit si, že domácí kutilové budou nakupovat po desíti šroubcích na internetu, zaplatí 150 korun za dopravu, zboží jím dojde za 3 dny a vy na tom ještě zbohatnete.

Související články o tvorbě internetových obchodů

Nedávno jsme pro vás připravili článek Obchodování na Internetu je jednoduché i složité zároveň, který na vaše potenciální šance či nešance pohlíží z pohledu úvah, na rozdíl od tohoto článku, který se orientuje na statistická hodnocení. Doporučujeme vám jej také přečíst, protože je určitě lepší investovat na počátku raději trochu času, než neefektivně spousty času a peněz následně.

Pokud se však rozhodnete pro tvorbu internetového obchodu, budeme rádi, přečtete-li si ještě článek Shop - jak vybrat dodavatele a nespálit se.

Budoucí zdroje návštěvnosti vašeho e-shopu

Nejdříve si pro komplexnost naznačíme, jak potenciální nakupující váš e-shop poprvé naleznou (setříděno podle obvyklé významnosti):

  1. Fulltextové vyhledávače (bezplatné) - Seznam, Google apod., viz SEO optimalizace
  2. Vyhledávače zboží (bezplatné, placené) - HledejCeny.cz, Zboží.cz apod. viz článek Vyhledávač cen HledejCeny.cz reálně pomáhá zvyšovat obraty internetových obchodů
  3. PPC reklama (platba za klik) sKlik, AddWords apod.
  4. Odkazy (výměnné, bezplatné - např. e.shops.cz, placené)
  5. Bannerová reklama (výměnné, placené)
  6. P.R. články - (obvykle placené)
  7. Ostatní formy (časopisy, billboard, virální marketing atd.)

Kolik lidí bude e-shop s vaší komoditou zajímat?

Tak a jsme konečně u jádra pudla. Jak máte zjistit zda bude o vaši komoditu zboží na internetu zájem? Odpověď je překvapivě jednoduchá. Nebudeme se opírat o vlastní dojmy, představy a informace agentury Jedna paní povídala, ale vrhneme se do statistik, jež jsou veřejně dostupné.

V bodech 1-7 výše jsme naznačili, odkud se budou rekrutovat návštěvníci internetového obchodu. Ve výsledku při dobrém provedení, které je určitě lépe svěřit profesionálům, lze dosáhnout mohutného proudu návštěvností s vynaložením relativně malých prostředků.

Terénní průzkum odhadu návštěvnosti internetového obchodu

Pro orientační terénní průzkum, jenž nezabere více než hodina až dvě, stačí několik jednoduchých kroků:

  1. Definice klíčových slov a výrazů
  2. Zjištění počtu vyhledávání na Seznamu
  3. Zjištění návštěvností konkurence z veřejných statistik

Definice klíčových slov

Sepište si seznam 20-50-ti klíčových slov (čím více, tím přesnější budou odhady), tedy slov, o kterých si myslíte, že je vaši budoucí zákazníci budou hledat ve vyhledávačích v okamžiku, kdy budou chtít nalézt internetový obchod s vaší komoditou.

Budete-li například prodávat šperky, jistě by se zde měla objevit slova jako šperky, šperky stříbrné, šperky zlaté, stříbro, zlato, náramky, prsteny - tedy slova velice relevantní nabízené komoditě. Pozor však na to, že by se zde měla objevit i slova, která s komoditou souvisejí, avšak nepřímo - tedy slova jako slavnostní příležitosti, narozeniny, svatba, výročí, dárky apod. To jakým způsobem váš dodavatel obchodu zajistí, abyste i na tato slova byli k nalezení, v daném okamžiku neřešte, závisí to na jen jeho zkušenostech.

Zjištění počtu vyhledávání na Seznamu

V bodech 1-7 výše jsme si naznačili, že návštěvnost může přicházet ze široké palety zdrojů, kde je například Seznam.cz pouze jedním ze zdrojů návštěvnosti, nicméně je v českých končinách zdrojem významným a jeho statistiky nám budou stačit pro rychlou orientaci, zda budeme, či nebudeme mít s naší komoditou šanci na úspěch.

Nyní vezmeme náš seznam klíčových slov a budeme u jednoho po druhém, testovat a zapisovat si jeho vyhledávanost v přesné a rozšířené shodě (vysvětleno níže) na Seznamu. Nakonec prostým součtem jednotlivých řádků našeho seznamu dojdeme k tomu, kolik vyhledávání „našich slov“ se denně realizuje. Poté si představíme, jak by mohla vypadat naše návštěvnost, kdyby nás dodavatel internetové prodejny dokázal dostat na první stránky výsledků vyhledávání. Budeme-li raději střízliví a pesimističtější, vydělíme náš součet deseti až dvaceti a máme denní návštěvnost tvořenou novými návštěvníky ze seznamu, kteří příjdou "přes" slova našeho seznamu.

Jak na to? Do vyhledávacího políčka na Seznam.cz zadáme první slovo a necháme si jej vyhledat. Jakmile se objeví první stránka s výsledkem vyhledávání, sjedeme dolů na stránku a klikneme na odkaz Statistika dotazu „vaše slovo“ viz obrázek níže. Objeví se statistiky hledanosti slova. Právě podle nich si můžete udělat obrázek, zda je vaše slovo žádané nebo ne. Údaje si nezapomeneme zapsat do našeho seznamu.

Ukázka odkazu na statistiky hledání na Seznam.cz
Ukázka odkazu na statistiky hledání na Seznam.cz

Nutno je ale upozornit na dva výrazy, které statistiky na Seznam.cz poskytují. Prvním je výraz Přesná shoda - ta ukazuje, kolik hledání bylo realizováno a lidé hledali přesně vámi zadané slovo. Rozšířená shoda ukazuje počty hledání, kdy lidé hledali něco, co vaše slovo obsahovalo. Příklad: hledáte-li slovo „hodinky“, jeho statistiky ukazují, že jej v přesné shodě hledá průměrně 769 lidí denně, tito lidé tedy hledali přesně slovo „hodinky“, zatímco v rozšířené shodě hodinky hledalo v průměru 6981 lidí denně a tito lidé hledali výrazy jako „cz hodinky“, „dámské hodinky“, „hodinky casio“, což zjistíte ze spodní tabulky, která ukazuje nejčastější rozšířené shody. Právě statistiky rozšířených shod vám v mnohém mohou napovědět a pravděpodobně zkorigují váš seznam klíčových slov.

Ukázka konktrétních statistik hledání slova na Seznam.cz
Ukázka konktrétních statistik hledání slova na Seznam.cz

Zjištění návštěvností konkurence z veřejných statistik

Nyní se pokusíme zjistit, jakou denní návštěvnost má vaše budoucí konkurence. Využijeme pro to třeba tuzemskou hitparádu návštěvností TOPlist.cz (existuje jich více, obdobou je např. NAVRCHOLU.cz, kde platí podobné principy).

TOPlist je službou - hitparádou, či počítadlem návštěvností, do které se může zaregistrovat libovolný web nebo internetový obchod. Podmínkou pro počítání je umístění počítadla do HTML stránek. Mnoho obchodů, nikoliv však všechny, této služby využívá a to nám umožňuje vypravit se na „špionáž“.

Zadání slova do vyhledávacího políčka

Do vyhledávacího políčka viz obrázek níže, zadáme slovo, u kterého předpokládáme, že jej naše konkurence uvedla při zápisu do TOPlistu v titulku nebo popisku a spustíme vyhledávání. Dostaneme množinu webů podle návštěvností, setříděnou od nejlepších po nejhorší. Zde si však musíme dát pozor, TOPlist není fulltextový vyhledávač a množina slov při registraci je omezena, proto se může stát, že vaší konkurenci nenaleznete pod výrazem, o němž si myslíte, že by k nalezení být měla.

Vyhledávání webů podle slova na TOPlistu
Vyhledávání webů podle slova na TOPlistu

Rozklikání podle kategorií

Klikáním na kategorie na úvodní stránce TOPlist.cz a patřičné podkategorie se dostanete k návštěvnostem stránek v jednotlivých kategoriích a získáte tak ucelenější přehled.

Ukázka hlavních kategorií na titulní stránce TOPlist.cz
Ukázka hlavních kategorií na titulní stránce TOPlist.cz


Zadáním ID počítadla do vyhledávacího políčka

Volba menu - pravé tlačítko myši - Zobrazit zdrojový kódJedná se o pokročilejší techniku, která vám však během několika vteřin pomůže odhalit návštěvnost webu, na který se právě díváte, za předpokladu, že má ve stránkách implementováno počítadlo TOPlistu. Postup je jednoduchý. Načtete libovolnou stránku tohoto webu a kliknete na pravé tlačítko myši. Objeví se menu, ve kterém naleznete volbu Zobrazit zdrojový kód, popřípadě anglické View page source. Kliknete na tuto volbu a zobrazí se Vám HTML kód dané stránky. Nyní je třeba zjistit, zda se v kódu nachází počítadlo TOPlistu. Podržíte tedy tlačítko CTRL a zároveň kliknete na písmeni F, spustí se vyhledávání v dokumentu. Do vyhledávacího políčka vložíte slovo TOPlist a spustíte hledání.

Pokud bude nalezeno, máte vyhráno, stačí si opsat číslo počítadla (viz obrázek níže) a toto na stránce TOPlist.cz vložit do vyhledávacího políčka a spustit vyhledávání. Zobrazí se statistiky jediného webu s odpovídajícím ID počítadla.

Ukázka zdrojového HTML kódu www stránky s počítadlem TOPlistu
Ukázka zdrojového HTML kódu www stránky s počítadlem TOPlistu

Závěrem

Průzkumem četnosti hledání relevantních slov na Seznamu jste došli k tomu, zda je vaše komodita žádaná, či ne a již víte, zda máte šanci na obchodní úspěch, který je bez potenciálních nakupujících nemožný.

Dále jste si pravděpodobně dokázali na základě vašeho seznamu slov a součtů četností hledání představit vaší budoucí návštěvnost za předpokladu, že se vám podaří dostat na první stránky vyhledávačů a že se opřete i do dalších zdrojů návštěvnosti viz body 1-7 výše.

Nakonec jste vaše odhady zcela jistě zkorigovali s návštěvnostmi budoucí konkurence, které se vám podařilo zjistit z TOPlist.cz nebo z NAVRCHOLU.cz.

Nyní tedy už snad znáte odpověď na základní otázku a to zda máte s vaší komoditou šanci na úspěch. Pokud jste si odpověděli kladně, nechte své šance pro jistotu prověřit studií, kterou provede dodavatel e-shopu nebo jeho partner (v případě NetDirectu je partnerem firma AcomWare) na základě dalších metod a zkušeností.