Když krize zasáhne i internetového obchodníka…

Hospodářská krize prý postihne každého zákazníka i obchodníka. Internetoví obchodníci povětšinou věří, že jich se to příliš netýká, ba naopak, že lidé budou více šetřit a to bude znamenat ještě výraznější přesun k nakupování na internetu. Čas samozřejmě ukáže, zda je to pravda. Jistá je ovšem jedna věc - trh se pročistí, někteří z krize vyjdou posíleni a jiní oslabeni. Rozhodli jsme se poskytnout několik praktických rad, jak lze krizi přežít bez větších obtíží.

Využij krizi ke svému prospěchu

Kdo takto uvažuje, je zaslepený. Současná krize má "jedinečnou" vlastnost ve své šíři - protože začala jako krize finanční a odřízla či podstatně ztížila přístup firem i jednotlivců k penězům, a to naprosto plošně, neexistuje odvětví, firma nebo jednotlivec, který by mohl říci - to se týká jich, mě ne.

Neznamená to ovšem, že na každého (i na internetové prodejce) dopadne krize silně negativně; platí samozřejmě, že krizi lze využít ke svému prospěchu a vyjít z ní naopak oproti své konkurenci posílen. Uvádíme několik rad, které by vám k tomu mohly dopomoci.

1) Jste finančně silní a věříte si?

Šetřete, ale nepropouštějte. Dostihl i vás propad prodejů, jsou tržby i zisky nižší, než jste plánovali? Ani internetoví obchodníci vůči tomu nejsou imunní a stalo či stane se to řadě z nich. Řada firem má tendenci začít okamžitě propouštět - ale pokud si věříte, nemyslíme, že to je správný postup. Vaši zaměstnanci jsou vaším nejcennějším "majetkem"; pokud jsou dobří, udržte si je. Nebojte se dočasně zhoršit jejich mzdové podmínky, pokud je vaše firma zasažena - škrtnutí nebo snížení prémií, benefitů, v krajním případě dohoda na neplacených volnech nebo zkrácení pracovní doby. Ale pamatujte - najít špičkové zaměstnance pro obor e-shoppingu je jako najít diamant v kupě sena. Jakmile je propustíte, už se s nimi neshledáte - nanejvýš u konkurence.

2) Začněte u sebe

Pokud budete zavádět ve firmě úsporná opatření, začněte u sebe: snižte si jako majitel nebo šéf mzdu, odměny a benefity. Nepopulární a nepříjemné, že? Ale prosazovat podobné úspory u svých lidí se vám pak bude podstatně snáze - chcete-li po nich loajalitu, musíte ji mít sám.

3) Ach, to financování…

Prodáváte-li dražší zboží, věnujte se velmi pečlivě financování svých zákazníků. Podívejte se na smlouvy, které máte se splátkovými prodejci, navštivte je a diskutujte s nimi usnadnění, zpříjemnění a jakékoli nové možnosti pro své zákazníky. I když život na dluh vlastně tuto krizi spustil, vaši zákazníci se jej vzdát nebudou chtít - usnadněte jim život, budou u vás nakupovat.

4) Vyrazte k dodavatelům, mají plné sklady!

Známe to z vlastní praxe: e-obchodník dodavatele (distributory) příliš "neřeší", pokud dodávají, je vše v pořádku, všechen čas a pozornost nám sežerou zákazníci. Špatně, špatně! V těchto dobách mají vaši dodavatelé plné sklady neprodejného a zle prodatelného zboží - samozřejmě se s tím nechlubí veřejně, a proto je potřeba nastartovat vaše BMW nebo žigulíka a vyrazit za nimi. Cíl? Speciální promoakce, slevy a dárky! Kup jeden, dostaneš dva, kup toto, dostaneš tamto zdarma. Zákazník vás bude milovat a distributor koneckonců taky, protože mu pomůžete od zboží, které už už hrozí odpisem a vyhozením.

5) Marketing?

Hm… těžká otázka. Nemůžeme se tomu vyhnout, ale odpověď je těžká. Henry Ford sice říkal, že kdyby měl uprostřed krize posledních pět dolarů, vrazil by je do reklamy, ale jednak vy nejste Henry Ford a jednak to s jeho automobilkou momentálně vypadá bledě. Doporučujeme spíše střídmost: zákazníci dnes nenakupují z rozhazovačnosti, ale z reálné potřeby - zaměřte skromné marketingové investice právě tímto směrem a vynechejte masivní či plošné kampaně, v době krize působí poněkud nepatřičně a mohly by mít i opačný efekt.

6) Krize je jako chřipka: přečkat

Nevšímejte si moc výzev ekonomů a vlád, kteří uprostřed krize křičí "utrácet, utrácet". Současná krize pramení (mimo jiné) z nadměrné spotřeby a musí se prostě vydržet - jak dlouho, to bohužel nevíme my ani nikdo jiný. Zákaznictvo mírně zhubne a vyhladoví - pak se vrhne na nakupování jako dříve.