Nakupování na internetu roste závratným tempem. Ženy dohánějí muže a dnešní náctiletí představují obrovský nákupní potenciál.

Minulý týden proběhla konference Zásilkový obchod 2007. Šárka Bártová (Media Research Specialist, GfK Praha, s.r.o.), prezentuje nejnovější průzkumy a trendy týkající se obchodování na internetu v rámci České republiky. Přinášíme malé shrnutí a zamyšlení, užitečné pro každého majitele e-shopu.

Kolik uživatelů internetu nakupuje alespoň jednou za rok?

Z prezentovaného průzkumu vyplývá, že loni nakoupilo alespoň jednou 83 % uživatelů českého internetu. Dle našeho názoru jde o výsledek velmi povzbudivý. Kolik těchto zákazníků bude v závislsti na prvních získaných zkušenostech pokračovat v nakupování, záleží pouze na serióznosti internetových obchodů typu B2C. Pokud se nově nakupující při prvních zkušenostech s nákupy nezklamou, dá se předpokládat, že budou nakupovat dále. Právě stabilní zákazníky české internetové prodejny potřebují jako sůl. Průzkum GfK Praha ukazuje, že i v tomto ohledu český internetový trh směřuje správným směrem. Zatímco v roce 2004 nakoupilo čtyřikrát a více pouhých 18 % populace, v roce 2006 se toto číslo vyšplhalo na 42 %. Během dvou let se tedy počet častěji nakupujících více než zdvojnásobil.

Co vadí těm, kteří zatím on-line nenakupují?

Jaké jsou bariéry, které vadí lidem, jež se nakupování na internetu zatím brání?

I na tyto otázky průzkum odpověděl:

  1. Nemohu si zboží osobně prohlédnout / vyzkoušet.
  2. Nejistota, zda obdržím objednané zboží / služby.
  3. Nejistota kde a jak zboží reklamovat.
  4. Obava ze zneužití informací.
  5. Neznalost procesu on-line nákupu.

Známe tedy překážky a můžeme se zaměřit na jejich odstranění. Domníváme se, že internetoví obchodníci mohou uvedené obavy z velké části eliminovat, aniž by museli vynakládat velké úsilí. Stačí na e-shop dostatečně transparentním a stravitelným způsobem umístit patřičné informace.

Kolik je vlastně uživatelů českého internetu?

Výsledky průzkumu pro druhý kvartál roku 2007 - již 45,2 % Čechů (tj. 3 973 000 osob) využívá internet. V první polovině roku 2007 přibylo 100 000 nových uživatelů.

Ukázka části prezentace GfK Praha - vývoj počtu uživatelů internetu v ČR.
Ukázka části prezentace GfK Praha - vývoj počtu uživatelů internetu v ČR.

Náctiletí okupují internet

Nejvyšší zastoupení uživatelů internetu se rekrutuje z věkových skupin mezi 12-19 lety. Tito lidé se internetem zatím spíše baví, mají hluboko do kapsy a z tohoto důvodu nenakupují příliš často. Nemají obavy z internetových obchodů a během několika málo let přijde čas jejich velkých a pravidelných nákupů.

Ženy dohánějí muže

Mezi uživateli internetu dříve dominovali muži, ale ty tam jsou časy, kdy internet byl technickou záležitostí pro kutily domácího typu :-). V roce 2006 bylo mezi českými uživateli 53 % mužského pohlaví a 47 % pohlaví ženského. Vývojové křivky jasně ukazují na brzké sblížení. Na ženy se rozhodně vyplatí orientovat a již velký počet provozovatelů e-shopů tuto skutečnost pochopil a patřičně z krásnější poloviny populace těží.

Ukázka části prezentace GfK Praha - uživatelé českého internetu - ženy versus muži.
Ukázka části prezentace GfK Praha - uživatelé českého internetu - ženy versus muži

Na koho se tedy orientovat? Kdo bude vodou na mlýn internetových obchodů?

Díky prezentaci agentury GfK Praha lze dojít k závěrům, že největší příležitosti pro e-obchodníky představují:

  1. Noví, neorientovaní uživatelé internetu (v první polovině roku 2007 cca 100 000 lidí).
  2. Mládež, s vysokou důvěrou v internet. Během několika let obrovský nákupní potenciál.
  3. Ženy, protože již nepředstavují minoritní skupinu uživatelů a mají v mnoha rodinách rozhodující slovo :-).

Koláč kyne, roste a bobtná. Jak z něj ukousnout co nejvíce?

Většině provozovatelů internetových obchodů je dnes jasné, že potenciál růstu je nejen v průběžně rostoucích nákupech "skalních" zákazníků. Skalní zákazníci se totiž konkurenci velmi těžce přetahují a v podstatě se často jedná o zákopovou válku. Budoucí růst tkví v nově příchozích skupinách uživatelů, které je nutno získat na svou stranu a podpořit jejich budoucí loajalitu. Zvítězí ti, kteří přijdou s neotřelými metodami, transparentností, výbornou komunikací, excelentně efektivním marketingem a přidanou hodnotou pro uživatele, kterou se dokážou odlišit od konkurence.

 

O jak velkém koláči mluvíme?

Stoprocentně přesná čísla o tržbách na českém internetu v segmentu B2C (prodej koncovým spotřebitelům) nikdo nezná, ale dá se vycházet z nezávislých odhadů. Tyto odhady hovoří o tom, že v roce 2006 na internetu lidé nakoupili zboží a služby v hodnotě 15-ti miliard Kč, zatímco pro rok 2007 jsou tržby odhadovány ve výši 18-ti miliard Kč.