Napojte svůj e-shop na EET

Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje už 1. března a proto vám přinášíme informace, jak na evidování připravíte svůj e-shop.

I když to nějakou dobu vypadalo, že se e-shopy podaří z EET vyjmout, tak nakonec bude tato povinnost bohužel platná pro všechny, kteří na svém e-shopu nabízejí některou z plateb spadajících pod EET. Které to jsou?

Velkou nadějí byla také šance, že e-shopy nebudou muset evidovat platby kartou. I tento návrh byl ale nakonec zamítnut. Dobrou zprávou však je, že se Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) u platebních karet podařilo sjednat dodatek metodiky, který upravuje čas odeslání datové zprávy s informacemi o nákupu Finanční správě.

 

ShopCentrik je na EET připraven

 

Pro ShopCentrik jsme připravili speciální komunikační modul mezi e-shopem a Finanční správou, který je pro všechny naše
e-shopy k dispozici. Navíc, pokud platíte postimplementační podporu (maintenance), máte tento modul zdarma.

Napojení na tento modul však probíhá individuálně, projekt od projektu a proto je tento úkon zpoplatněn.

 

Nechte si EET modul na e-shop implementovat včas

Jelikož je elektronická evidence tržeb už opravdu za dveřmi, roste počet e-shopů, které žádají o napojení na EET modul. Doporučujeme proto všem e-shopařům, kterých se EET týká, aby co si co nejdříve vyplnili do helpdesku ticket s žádostí o napojení.

Vzhledem k narůstajícímu počtu žádostí může implementace trvat až 10 pracovních dní. Velmi tak záleží na pořadí vaší žádosti o implementaci.

 

Kolik bude napojení na EET modul stát?

Napojení na e-shop probíhá individuálně a na míru každému zvlášť. Podle toho se také bude odvíjet i cena, kterou se dozvíte po založení ticketu v helpdesku.

 

Jaké údaje potřebujete ještě před začátkem evidování?

 

Každý podnikatel, kterého se EET týká je povinen stáhnout si ještě před začátkem evidence Autentizační údaje a certifikát k EET.

 

1. Autentizační údaje

Údaje obstaráte na portálu daňové evidence, kde prostřednictvím tlačítka Žádost o autentizační údaje vyplníte v několika krocích vše potřebné o svém podnikání.

Do vaší datové schránky vám poté přijdou autentizační údaje (=přihlašovací údaje pro portál daňové evidence).

Autentizační údaje doporučujeme stáhnout co nejdříve, jelikož jejich zaslání může trvat i několik pracovních dní. Druhou možností, jak tyto údaje získat je osobní návštěva finančního úřadu, kde je obdržíte na počkání.

 

2. Certifikát k EET

Až vám dorazí autentizační údaje, pak se pomocí nich na daňovém portálu přihlásíte v sekci Správa údajů evidence tržeb. Vyplníte zde všechny potřebné údaje o provozovně (e-shopu). Jako typ provozovny zde zaškrtnete virtuální a uvedete URL adresu e-shopu, případně e-mail, nebo telefon.

Po vyplnění údajů vám Finanční správa přidělí unikátní identifikační číslo, které bude vždy uvedeno na účtence pro vaše zákazníky.

Pak už si můžete vygenerovat a stáhnout certifikát k EET. Nezapomeňte, že certifikát lze stáhnout pouze v momentě, kdy je vygenerován. Pokud byste se k němu chtěli vrátit později, nebude to možné.

 

Jak celý proces evidování funguje?

 

V okamžiku, kdy zákazník na e-shopu při nákupu zvolí jako typ platby hotovost či platbu kartou, nastává jedna z těchto situací:

 

Hotovost

Při platbě v hotovosti se informace o nákupu odesílají ihned po vytvoření objednávky a to pomocí datové zprávy na Finanční správu.

Finanční správa přidělí této objednávce Fiskální identifikační kód, který se pak zobrazí také na účtence.

Účtenku pak zákazníkovi předáte osobně, nebo zašlete e-mailem.

Tímto je vaše povinnost dle EET splněna.

 

Platební karty

Tento způsob platby dělal vrásky až donedávna spoustě podnikatelů, jelikož nebylo zcela jasné, ve kterém okamžiku je potřeba odeslat na Finanční správu data o objednávce. Ve chvíli, kdy zákazník odesílá příkaz k platbě, totiž obchodníkovi nepřijde žádné upozornění. Není tak možné evidovat tržbu nejpozději ve chvíli, kdy zákazník vydá příkaz k provedení platby. Tento problém ale vyřešil právě dodatek metodiky, který zveřejnilo Generální finanční ředitelství.

Dle tohoto dodatku tak v případě platby kartou obchodník odesílá informace o objednávce až v okamžiku, kdy se reálně dozví o přijaté tržbě. Tzn. v okamžiku, kdy se dozví o tom, že došlo k odepsání platby z účtu zákazníka a jejímu poslání ve prospěch obchodníka.

 

Co když zákazník zboží vrátí, nebo za něj nezaplatí?

Situace, která se běžně stává. Zákazník si koupi rozmyslí, zboží nepřevezme, nezaplatí, případně ho po nějaké době vrátí.

Co ale dělat, když je zboží už jednou zaevidováno? Je to jednoduché, prostě ho stornujete.

Na daňový portál se přihlásíte pomocí autentizačních údajů. Účtenku vyhledáte pomocí jejího Fiskálního identifikačního kódu (FIK) a stornujete tak, že ji zaevidujete v mínusové hodnotě. A je to. Finanční správa obdrží informaci o neproběhlé transakci a vy budete mít ve svých účtech zase pořádek.

 

Informační povinnost obchodníka

 

Každý obchodník je také povinen informovat své zákazníky o tom, že jejich nákup podléhá evidenci.

Informace má přesné znění dle zákona a musí být umístěno a viditelném místě, dostatečně velké a čitelné.

Podle finanční správy je ideální umístit toto oznámení do nákupního košíku. Můžete ho vložit ale i např. na homepage, nebo do patičky.

 

„Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“


Ideální je umístit toto oznámení do nákupního košíku a dle Generálního finančního ředitelství by tato informace neměla chybět ani na titulní stránce či v patičce.

Za nedodržení tohoto oznámení hrozí vysoká pokuta, která může být až 50 000 Kč.


Celou situaci kolem EET stále sledujeme. Pokud byste si s čímkoli nevěděli rady, kontaktujte svého accounta, nebo si vyplňte ticket do helpdesku. Ale hlavně si nezapomeňte co nejdříve zažádat o implementaci modulu EET, ať jste co nejdříve v pořadí.