Některé internetové obchody a webové stránky zaznamenaly podivný pád PageRanku

Dnes z ničeho nic začaly padat PageRanky, a to nejen PageRank internetových obchodů, ale i celé řady nekomerčních webů. Rychle jsme na danou situaci reagovali a požádali o vyjádření pana Martina Novotného, SEO konzultanta naši partnerské firmy ACOMWARE, s.r.o.

Podivný pád PageRanku

Dnes došlo k netypickému pádu PageRanku na celé řadě webových aplikací. Zatím se nám nepodařilo odhalit klíč, podle kterého byly tyto weby „penalizovány“. Mnohé z nich spolu nijak nesouvisí a ani mezi nimi nevedou žádné odkazy. Nejedná se o pravidelné změny ranků, které probíhají zhruba jednou za 3 měsíce. Dosud Google mimo pravidelné přepočty uděloval pouze manuální penalizace. Vždy se však jednalo o jednotlivé internetové prodejny nebo www stránky. Dnes to jsou desítky, které jsme zatím objevili, a pravděpodobně to budou stovky.

Zatím pracujeme se třemi variantami

1. Jedná se o nějakou chybu v Datacentru Googlu a situace bude během pár dnů napravena.

2. Někdo v Googlu nastavil některému webu snížení ranků, ale došlo k chybě a snížení se přeneslo na mnoho jiných internetových aplikací. Takovým způsobem došlo minulý týden například k chybě, kdy Google u všech webů vypisoval varovné hlášky. Více se dozvíte v článku Za včerejší chybu může lidská chyba, nyní je problém s Gmailem.

3. Jedná se o cílený zásah proti výměnám odkazů, což by bylo hodně špatně zacílené.

Vliv hodnoty PageRanku a S-ranku na pozice ve vyhledávání

V době, kdy Google začínal, byl PageRank hodnotou, která odpovídala hodnotě a počtu zpětných odkazů, které na web vedly. To bylo také základní kritérium pro výsledné pozice ve vyhledávání. Během posledních několika let došlo k mnoha změnám a algoritmus pro výpočet pozic se výrazně změnil. Samotný PageRank je dnes již pouze ukazatelem. Je-li u nějakého e-shopu PageRank 0, neznamená to, že jeho hodnota je 0. Stejně tak ani vysoké ranky neznamenají automaticky dobré pozice ve vyhledávání.

Jednou z nejoblíbenějších legend v oblasti SEO je, že výše ranku je přesným ukazatelem hodnoty zpětných odkazů. Dokonce i vzoreček pro výpočet ranku, který je třeba na Wikipedii už neodpovídá realitě. S PageRankem nebo S-rankem (ukazatel ranku na vyhledávači Seznam.cz) je také možno manipulovat, a to jak nahoru, tak dolů. Existují způsoby, jak si uměle zvýšit rank, ale na pozice to nemá víceméně vliv. Také vyhledávače umí snížit webu rank, aniž by se to projevilo na pozicích.

Samotná velikost ranku ovlivňuje pozice ve vyhledávání z asi 0,5%, což je velmi málo. Mnohem větší vliv má dnes obsah webu, struktura webu, odkazová provázanost s podobně zaměřenými weby, stáří webu, návštěvnost webu a řada dalších faktorů.

Změna pozic před a po snížení PageRanku

Pozice námi monitorovaných webů se ani po změně PageRanku nijak nezměnily. Respektive jde o běžné výkyvy, na některá klíčová slova vzestup, na jiná pokles, ale všechno v rámci normálu. Z dat o návštěvnosti také nic nenasvědčuje penalizaci.

Řešení

V současné době situaci podrobně sledujeme a sbíráme data. Zároveň se pokusíme kontaktovat Google a u „penalizovaných“ stránek požádat o přezkoumání.