Obchodování na Internetu je jednoduché i složité zároveň

Rozhodli jste se prodávat na Internetu? Výborně, jste už třítisící. Zhruba tolik je - podle kvalifikovaných odhadů, přesné číslo není možné zjistit - dnes českých internetových obchodů, každý den přibývá několik nových.

Základní otázka

Budu úspěšný jako ti nejlepší? To už je těžší otázka. A zatímco většina nováčků v obchodování na internetu nejvíce přemýšlí nad tím, jak internetový obchod postavit a vybudovat, nepoloží si dostatečně pečlivě zcela zásadní otázku - a budou vůbec zákazníci v mém e-obchodu nakupovat?

Tři důvody, víc jich není

Budete se možná divit, ale existují pouze tři hlavní důvody, proč zákazníci nakupují na Internetu. Jestliže u svého zboží objevíte jeden, má smysl do toho jít; jestli dva, je úspěch téměř zaručen. (Jestli všechny tři, pak jste neodpovídali upřímně). Ale pokud ani jeden, je možná lepší se držet kamenné prodejny.

  1. Zákazník je dostatečně lenošný, nezvedne se od počítače a nechá zboží přijíti k sobě. Víte, kdo jsou vaši zákazníci a dovedete posoudit, zda je pro ně „nákup v papučích“, jak se někdy nakupování na Internetu říká, dostatečně atraktivní, či zda naopak je pro ně osahávání zboží v regálech tím správným koníčkem? Musíte si ale také být jistí, že vaši zákazníci nepřicházejí s nabízeným zbožím běžně, denně do kontaktu či do jeho blízkosti (běžné supermarkety, trafiky atd.).
  2. Zboží je jinými způsoby velmi pracně dostupné. Čím méně obvyklé zboží, tím větší šance, že jej přes Internet prodáte snadno. Dobrým příkladem je zboží pro málo běžné koníčky, kde i velký supermarket selhává a specializovaná prodejna je jedna v republice - nebo i vůbec žádná. Tvrdí se, že pokud zákazníka stojí cesta za zbožím více než hodinu, obvykle dá přednost Internetu.
  3. Zboží je levnější než v prodejně. Ale pozor! Sleva 5% na zboží, které stojí dvacet korun, tím pravým argumentem není: aby nižší cena byla skutečně důvodem k nákupu na Internetu, měla by (u celkového nákupu) být alespoň v hodnotě tisícikoruny.


Tak, jak dopadla zkouška? Stále si věříte?

Jak postavit e-obchod

Možností je více a doporučujejeme se obloukem vyhnout hlavně jedné z nich: naprogramování jednoduchého a levného obchodu „z čisté vody“, nejčastěji nějakým tzv. šikovným programátorem z okolí. Bývá to na první pohled levné řešení, které se ale časem podstatně prodraží a které je současně značně rizikové (závislost na jediném člověku, nevyzkoušený prototyp atd.). Vhodné je naopak zvolit některé ze standardních řešení - „stavebnic“ internetových obchodů, které již mají za sebou stovky nasazení v praxi, což poznáte z referencí jednotlivých výrobců.

Pokud ale už máte přesnější představu a vyšší cíle, je k dispozici u nás zřejmě nejúspěšnější řešení ShopCentrik od firmy NetDirect. Ten pohání zhruba 400 internetových obchodů u nás včetně těch největších; jedná se o modulární systém, který dodavatelská firma přizpůsobí dle požadavků zákazníka.

Není nutné úplně přesně vědět, co po e-shopu požadujete: zejména při použití kvalitnějšího řešení toto velmi často vyplyne z analýzy pracovníků dodavatelské firmy. Pokud to s obchodováním myslíte skutečně vážně, nikdy nezapomeňte hned ze začátku na jedno: na velmi těsné propojení (tzv. integraci viz systémová integrace) s vašim účetním či ekonomickým systémem. To vás zbaví velkých starostí v budoucnu, kdy vám začnou naskakovat stovky objednávek denně a vy po nich budete logicky chtít, aby je do sebe automaticky „nacucávalo“ vaše účetnictví. Logické není vždy samozřejmé – mnoho na první pohled pěkných programů pro internetový obchod to neumí, doptejte se tedy předem a nechejte si takovéto fungující elektronické obchody ukázat.

Ukázka několika e-shopů běžících na systému ShopCentrik

Níže je uvedeno několik ukázek internetových obchodů běžících na systému ShopCentrik. Více referencí můžete nalézt v sekci reference.

Internetový obchod Inter-Auto.cz s novými automobily.
Internetový obchod Inter-Auto.cz s novými automobily.

Internetový obchod firmy Softcom s výpočetní technikou.
Internetový obchod firmy Softcom s výpočetní technikou.

E-obchod Pneu-Peterka s pneumatikami, plechovými disky ap.
E-obchod Pneu-Peterka s pneumatikami, plechovými disky ap.

Něměcká verze elektronické prodejny Parfums.cz.
Něměcká verze elektronické prodejny Parfums.cz.