Padají e-maily z vašeho e-shopu do spamu? Poradíme vám, jak tomu předejít

Stalo se vám, že e-maily odcházející z vašeho e-shopu padají zákazníkům do spamu a lámete si hlavu, jak nepříjemnostem předejít? Podívejte se s námi na pár rad, které by vám mohly pomoci.

O jaký problém se může jednat?

Padáte do spamu? Možná za to mohou nenastavené DNS záznamy

Problém mohou představovat SPF ochrany e-mailového serveru (viz níže), a tím pádem i tzv. DNS záznamy, respektive jejich nenastavení. Každá doména má pod sebou vedeno několik nejrůznějších záznamů s důležitými údaji.

Jsou potřebné např. v případě, když se chceme spojit se serverem, stáhnout si webovou stránku apod. Aby vše správně fungovalo, je nutné, aby doména byla nasměrována na odpovídající webový a e-mailový server. A právě o toto směrování se starají DNS záznamy.

Potýkáte se s problémem, kdy padají vaše firemní maily do spamu? Víme co s tím!
Potýkáte se s problémem, kdy padají vaše firemní maily do spamu? Víme co s tím!

TXT záznam se správnou hodnotou

Vaše problémy mohou značit, že nemáte v DNS záznamu nastaven správný záznam. Základ úspěchu spočívá ve vložení TXT záznamu do DNS s hodnotou:
v=spf1 mx include:netdirect.cz ~all

Docílíte tak toho, že SPF povoluje odesílání vašich e-mailů z mailových serverů společnosti NetDirect.

Změnu DNS záznamů lze také nastavit podle požadavků Google.

O tyto změny je nutné zažádat vašeho registrátora domény.

SPF záznamy pro ochranu mailové komunikace

Proč mít správně vyplněné SPF záznamy? V případě špatného nastavení můžou poštovní klienti vaše e-maily automaticky hodnotit jako spam.

Zkratka SPF neboli Sender Policy Framework značí technologii, která prostřednictvím mailové adresy odesílatele ověřuje, zda je poštovní server, ze kterého zpráva přišla, oprávněn odesílat e-maily pro danou doménu.

V tomto případě se rozhodně nejedná o nějakou zbytečnost či nutnost, ale jde o ochranu vaší vlastní domény. Správným nastavením zabráníte spammerům, aby zneužívali domény vašeho e-shopu k hromadnému rozesílání spamu. Díky tomu, že pomocí SPF definujete, jaké poštovní servery mohou za vaší doménu odesílat poštu, nemusíte se zneužití domény obávat.

Podívejte se na jednoduchý příklad

  • Petr z Ostravy odesílá e-mail Pavlovi z Prahy.
  • Poštovní server Ostrava zprávu zpracovává a odesílá pomocí SMTP na server Praha od Pavla.
  • Praha používá na svém poštovním serveru antispamové řešení, které umí vyhodnocovat SPF. Zpráva od Petra je přijata, podléhá spamové kontrole a ověření pomocí SPF. Server se dotazuje DNS serveru, který drží SPF záznam pro Ostravu.
  • DNS server odpovídá a vrací výsledek.
  • Server Praha zjistí ze SPF záznamu, zda je server Ostrava oprávněn odesílat poštu za doménu ostrava.cz. Když ano, je zpráva doručena Pavlovi. V opačném případě je e-mail označen jako spam.

Spam na nás čeká na každém rohu. Vyvarujte se zbytečnýchy chyb, aby ve spamu neskončily i maily z vašeho eshopu
Spam na nás čeká na každém rohu. Vyvarujte se zbytečnýchy chyb, aby ve spamu neskončily i maily z vašeho eshopu

Častý problém: chybí odhlášení z odběru novinek

Pokud chcete na uživatele mailů posílat z vašeho e-shopu obchodní sdělení, musí odchozí e-mail v těle obsahovat link o možnosti odhlášení z odběru e-mailů. V případě, že tento dodatek bude chybět, celá doména se dostane na „black list“. Je pak úplně jedno, jestli budete posílat potvrzení o přijetí objednávky či další newsletter. Vše bude od té chvíle padat do spamu.

Dobrá zpráva je, že ani v této chvíli není ještě nic definitivně ztraceno. Pokud e-mail upravíte a vložíte do něj patičku s informací o odhlášení, můžete se ze spam filtru vymanit. Nestačí však link do e-mailů vložit jen tak bezmyšlenkovitě.

Pro uživatele musí být odhlášení jednoduché. U odkazu je nutné zajistit, aby fungoval a pokud jej uživatel využije, další zprávy mu nepřišly. Pokud se totiž uživatelům nepodaří odhlásit, případně konkrétní nabídka přijde opakovaně, mají tendenci skutečnost hlásit. Takové newslettery se pak také dostávají na blacklist a končí ve spamu.

Například u Seznamu je však nutné dát o změně o odhlášení vědět technické podpoře prostřednictvím jejich rozhraní. Technici vše zkontrolují a následně spam filtr upraví. A malé upozornění na závěr. Pokud funkční odhlášení ve svých mailech nemáte, dopouštíte se protizákonného jednání dle zákona č. 480/2004 Sb.

Otestujte svou IP adresu

Je dobré udržovat seznam přijemců vašich mailů aktualizovaný. Jinak se s největší pravděpodobností dostanete na nějaký blacklist. Například Seznam s některými blacklisty úzce spolupracuje, proto když váš e-mail nedorazí do schránky, může být příčinou právě to, že vaše IP adresa je uvedena na příliš mnoho blacklistech. Otestujte se.

E-mail ve spamu? Gmail vám řekne proč

Gmail začal nedávno u příchozích e-mailů zdůvodňovat, proč zprávu zařadil do spamu. Nabízí hned několik možností. V případech, kdy je e-mail označený jako spam je zpráva buď označena jako spam vestavěným filtrem, nebo vy sami jste kdysi podobné zprávy a adresu označili jako spam. Případně Gmail filtraci zdůvodní tím, že podobné zprávy označilo jako spam množství ostatních uživatelů.

Dávejte si proto pozor na časté „spamování“ svých klientů a také važte výrazy a slova, která do mailů volíte. I podle nich spamový filtr rozeznává vhodný a nevhodný obsah pro doručenou poštu.