Google končí s podporou formátu Flash

Reklamní systémy od Googlu – AdWords a AdSense přestanou od léta přijímat bannery nahrané ve flashovém formátu. Nahrávání bude možné pouze do 30. června 2016, zobrazování reklam pak Google ukončí 2. ledna 2017.

Proč Google opouští Flash?

K tomuto kroku se Google uchýlil po šesti letech používání hned z několika důvodů.
Těmi nejpodstatnějšími jsou hardwarová náročnost a bezpečnost. Flash provází velké množství chyb, které ho činí nebezpečným. Často je navíc používán coby vstupní brána do počítačů a k heslům uživatelů.
 Jedná se o technologii, která je nejen málo zabezpečená a tím velmi zranitelná, ale také nedostatečně optimalizovaná.

Flash má svého nástupce

Namísto Flashe je pro přehrávání multimédií čím dál tím častěji používána technologie HTML5, která Flash postupně vytlačuje. Co se týče reklamní sítě, umožňuje HTML5 to stejné co Flash, jedná se však o bezpečnější způsob.
Na HTML5 začal přehrávat videa už např. i Facebook. Kromě Googlu s Flashem končí také třeba Microsoft, Mozilla, nebo Apple.

V čem spočívají výhody HTML5

Oproti Flashi má HTML5 řadu nesporných výhod. Tato technologie poskytuje větší bezpečí, flexibilitu, podporu a rychlejší načítání stránek.
Velkou výhodou je také dočasné ukládání strukturovaných dat stálého úložiště. HTML5 nespoléhá na ukládání dat do souboru cookies, které snižují reakční dobu stránek.
HTML5 navíc dokáže lokalizovat uživatele a umožňuje responzivní zobrazení pro lepší přizpůsobení mobilním zařízením.
Díky nativní podpoře přehrávání multimédií navíc uživatelé nemusí instalovat žádný zásuvný modul jako je tomu u Flashe.


Co to všechno znamená pro uživatele?

Flash nebude ze stránek z Chrome odstraněn úplně, ale bude pouze vypnutý. Každý uživatel si ho bude moci v případě potřeby zapnout. Takové stránky si potom Chrome zapamatuje a uživatelé tak nebudou zahlceni vyskakovacími okny.
Zapnout Flash lze i v případě videí, které Google na YouTube primárně přehrává v HTML5. V nastavení si Flash Player může každý uživatel aktivovat.
Obdobné to je i v případě internetového prohlížeče Explorer. Na dané stránce bude nejprve provedena automatická analýza, na základě které bude rozhodnuto, které flashové prvky jsou důležité a které nikoli. Prvky, které budou vyhodnoceny jako nedůležité, nechá prohlížeč statické. Každý uživatel si je však může ručně aktivovat v nastavení.
Podobně bude možné nastavit si Flash také v prohlížeči Firefox.