Seznam spustil Zboží.cz - přestože některé prvky považujeme za sporné, byla by škoda tam svůj shop nemít

Vyhledávačů zboží s odkazy na e-shopy je celá řada. Příjde-li však Seznam s něčím novým, je to událost stojící za povšimnutí už jen proto, že je lepší plavat s proudem než proti němu. Podívejme se na výhody/nevýhody zbrusu nového systému, který nahradil staré známé zbozi.seznam.cz.

Vyhledávače zboží a jejich principy

Vyhledávače zboží shromažďují data o zboží z internetových obchodů a poskytují tak potenciálním nakupujícím možnost rychlého nalezení zboží na jediném místě a z velké množiny obchodů.

Internetové obchody na vyhledávače pravidelně exportují svá data nebo mají data neustále "připravena" a vyhledávače zboží je z e-shopů importují plně automatizovaně.

Vyhledávače zboží povětšinou zobrazují pouze data e-shopů, které se dobrovolně zaregistrovaly a připravily datový soubor (tzv. Feed). V tomto se principiálně liší od fulltexotvých vyhledávačů (Seznam, Google), které skenují a indexují všechny webové stránky bez explicitního souhlasu jejich majitelů. Průkopníky v této oblasti představovaly zejména americké servery Froogle (nyní Google Base) a Shopping.com.

Cena a kvalita služeb - antagonistický rozpor mezi nakupujícími a e-shopy - pouze na první pohled

V prvních fázích vzniku vyhledávačů zboží je majitelé e-shopů obvykle odsuzovali a báli se jich. Jediným důvodem byl fakt, že umožňují snadné nalezení konkrétního zboží a vyhledání nejlevnějšího shopu na jedno kliknutí. Časem se však ukázalo, že pro mnoho spálených a orientovaných nakupujících cena nepředstavuje zcela zásadní rozhodující kritérium, ale dávají přednost i jiným faktorům. Majitelé shopů pak zjistili, že vyhledávače zboží představují mohutný marketingový nástroj, který navíc příliš mnoho nestojí.

Nejlevnější e-shop nemusí být nejlepší - vyhledávače poskytují další kritéria

Tento fakt si dnes uvědomuje většina nakupujících i provozovatelů internetových obchodů. Dobré internetové obchody se snaží o stále větší transparentnost, zdokonalují logistiku, vybrušují komunikaci s klienty a bojují tak o co nejlepší jméno a tržní podíl. Právě z tohoto důvodu vyhledávače zboží hledaly a neustále hledají další doplňková kritéria, která by nakupujícím pomohla při výběru "správného" shopu.

Zboží.cz novinky a otazníky (hvězdičky a skladové dostupnosti)

Nové Zboží.cz je z našeho pohledu lepší než dřívější zboží.seznam.cz a dá se říci, že skočilo o výrazný kus vpřed. Je přehlednější a poskytuje větší škálu možností. Nakupující zde mohou snadno a rychle nalézt informace o zboží i jednotlivých e-shopech.

Ukázka obrazovky Zboží.cz - barevnými rámečky jsme označili funkčnosti o kterých hovoříme.
Ukázka výsledku vyhledání LCD televizoru na Zboží.cz. V červeném rámečku
můžete vidět hvězdičky. V zeleném skladové dostupnosti a v modrém je odkaz
na vysvětlení principu přidělování hvězdiček.

Hvězdičky *?*?*?

Nicméně Seznam přišel s vlastním subjektivním hodnocením obchodů. Obchodům přiděluje hvězdičky (mezi 1 až 5 - určují služby obchodu), které mají nakupujícím na první pohled ukazovat poskytované služby e-shopů a právě zde je dle našeho názoru jádro problému. Nemáme samozřejmě vůbec nic proti hvězdičkám (ty používají téměř všechny vyhledávače zboží), ale překvapil nás způsob a principy jakým jsou Seznamem přidělovány.

Zatímco světové vyhledávače zboží (např. Google Base, Shopping.com) dávno přišly na to, že jediným objektivním hodnotitelem kvality je trh a masa uživatelů, Seznam se pouští na tenký led vlastního hodnocení a riskuje neobjektivnost, neaktuálnost a rozhořčení majitelů obchodů.

Domníváme se, že hvězdičky v pojetí Seznamu nejsou správnou cestou ze tří důvodů:

  1. V internetovém byznysu funguje princip neustále změny a pro Seznam zřejmě bude nemožné ustát a reflektovat změny na e-shopech, tak aby průběžně a férově docházelo k přehodnocování počtu hvězdiček jednotlivých e-shopů. Například Google Base také pracuje s hvězdičkami, ale ty jsou User Driven, což znamená, že hodnotí publikum. E-Bay (největší aukce na světě) také stojí a padá s hodnocením uživatelů. Proč se právě Seznam dal jinou cestou?
  2. Druhým důvodem jsou kritéria pro získání hvězdiček. Například hodnocení stáří obchodu při přidělování hvězdiček je více než problematické. Jistě si dovedete představit deset let starý shop se špatnými službami a vedle něj velmi solidní a dynamický, který je však na trhu pouze rok nebo dva - stáří přece neznamená kvalitu a nemělo by mít vliv na hvězdičky.
  3. Jedna věc je častý rozpor mezi deklarací služeb obchodu a realitou. Bude Seznam provádět například Mystery shopping, aby ověřil co je pravda a co není? Domníváme se, že při obrovském kvantu obchodů to nebude možné.

Skladové dostupnosti

Nově přibyla možnost zjistit zda je zboží skladem, v kamenné pobočce a nebo zda je dostupné do týdne. Tato cesta je zdánlivě skvělá a mohla by nakupujícím pomoci v rozhodování. Bohužel však už v principu tento systém naráží na nepřekonatelné nedostatky. Většina velkých internetových obchodů totiž běžně expeduje stovky i tisíce objednávek denně, což představuje neustálé skladové pohyby. Vyjdeme-li z předpokladu, že Seznam bude data produktů importovat ideálně jednou denně, musíme dojít k logickému závěru, že skladové dostupnosti budou bohužel zavádějící a nepravdivé.

Zboží.cz - být či nebýt?

I přesto, že některé zmíněné principy jsou sporné, doporučujeme každému majiteli e-shopu, aby svá data na Zboží.cz exportoval, protože Zboží.cz má a zřejmě bude mít pro internetový byznys stále větší význam a navíc je tato služba bezplatná.

Pro majitele systému ShopCentrik

NetDirect připravil aktualizovanou verzi exportního modulu ShopCentriku pro Zboží.cz (nahrazuje dřívější modul pro zbozi.seznam.cz). V případě, že o něj máte zájem, objednejte si jej prosím prostřednictvím našeho HelpDesku, kde cenu naleznete v sekci Ceník.