SOVEKO PLAST - e-shop vnímali spíše jako doplněk, dnes jim obraty rostou o 20-30 procent měsíčně

Marketingový ředitel společnosti SOVEKO PLAST s.r.o. pan Rudolf Volný nám v nejnovější případové studii poodhalil tajemství úspěšného podnikání a ukázal nám, že úspěchu může dosáhnout opravdu každý. Cesta, kterou musíte vykonat však není jednoduchá a potřebujete velikou dávku odhodlání a vytrvalosti. Odměna je však sladká - mnoho spokojených zákazníků, nepřetržitě rostoucí obraty a v neposlední řadě jméno značky, která je symbolem pro výrobky a služby té nejvyšší kvality.

E-shop SOVEKO PLAST s.r.o.

SOVEKO PLAST s.r.o. je společnost s desetiletou tradicí ve vodohospodářském průmyslu. Zákazníkům nabízí vše od septiků, čistíren odpadních vod, odlučovačů tuku a ropných látek, jímek, atypických plastových nádrží, až po přečerpávací stanice. Na e-shopu obchod.soveko.cz společnosti SOVEKO, který běží na systému ShopCentrik, mohou zákazníci najít také bezkonkurenční a kompletní sortiment doplňkového zboží, jako jsou bakterie a enzymy, bazénová chemie, čerpadla, nebo čisticí prostředky. Zákazník má navíc možnost přečíst si mnoho zajímavých informací z oboru či si vybrat ze široké škály literatury a časopisů.

Filosofií společnosti je poskytovat technologie, které obnovují a udržují přirozený koloběh vody v přírodě. Intenzivní spolupráce s uznávanými odborníky a renomovanými projekčními organizacemi v oboru činí ze společnosti SOVEKO PLAST specialistu, který nejen dokáže zákazníkovi zboží dodat, ale i poradit a předat své dlouholeté zkušenosti a poznatky z oblasti vodohospodářství.

V dnešní případové studii si povídáme s marketingovým ředitelem společnosti panem Rudolfem Volným.

Detail z e-shopu Obchod.soveko.cz

Čemu se primárně společnost SOVEKO PLAST věnuje?

Primárně se věnujeme průmyslové sféře a přibližně 80% obratů SOVEKA představují průmyslové zakázky. Kromě České republiky jsou to například projekty pro velké čistírny v Rumunsku či Rakousku. Koncovému trhu se však v rámci tohoto sortimentu také nebráníme. Pro běžného zákazníka jsme jako B2C poskytovatel běžně dostupní.

Jaké speciální služby zákazníkům nabízíte? Čím se odlišujete od konkurence?

Vodohospodářství samo o sobě je velice úzký obor. V době, kdy jsme začínali, neexistovala konkurenční firma, která by dokázala zákazníky obsloužit v takové míře, v jaké to dokážeme my. To se týká převážně doplňkového sortimentu z oblasti vodohospodářství, jako jsou knížky, časopisy, bakterie, enzymy, čerpadla, nebo doplňky pro zahradu. Zákazník se v našem internetovém obchodě na adrese obchod.soveko.cz také může dočíst spoustu praktických informací, které mu pomohou lépe se orientovat. Díru na českém vodohospodářském trhu jsme vyplnili širokou nabídkou bakterií a enzymů. Nabídka tohoto sortimentu je u konkurence úzká, většina dodavatelů preferuje jednu nebo dvě značky. Jasným rozhodnutím proto bylo nabídnout v této oblasti ucelený sortiment většiny výrobců, a to na jednom místě.

Home page www stránek společnosti SOVEKO PLAST s.r.o.
Home page www stránek společnosti SOVEKO PLAST s.r.o.

Chystáte se rozšiřovat nabídku? Na prodej kterého zboží se zaměřujete?

Veliké plány máme s rozšiřováním sortimentu čisticích prostředků. Všechny výrobky však budou souviset s vodou a budou mít biologický základ - chceme se maximálně soustředit a specializovat na užší okruh a nabídnout našim zákazníkům kompletní sortiment v tomto oboru.

Další rozšiřování se týká stěžejního sortimentu, jako jsou bio přídavky do septiků, čistíren, potrubí a toalet. Tomuto konkrétnímu odvětví bychom se chtěli dále věnovat a byli bychom rádi, kdyby si lidé zvykli místo chemikálií používat bezpečnější a pro životní prostředí šetrnější bio produkty, které SOVEKO nabízí.

Jaké byly Vaše hlavní požadavky na dodavatele e-shopu?

Naše historické zkušeností s realizací internetového obchodu u jedné vaší ostravské konkurence byly velmi tristní a znamenaly dostatečné poučení i finanční ztrátu. Víme, že už se nikdy nesvěříme firmě, která stojí pouze na studentech a jejich rychle vyprchávajícím nadšení. Firmě, kde nepanuje žádný řád, kde neznají pojem dokumentace nebo nahraditelnost a vše funguje na principu "Kde je balón, tam jsou všichni".

Se společností NetDirect jsme pak spolupracovali na vytváření naší firemní prezentace, která běží na systému MediaCentrik, a věřili jsme, že na NetDirect se můžeme stoprocentně spolehnout i v tomto případě. Důležitým aspektem výběru byl také rozsah portfolia zákazníků NetDirectu a množství zakázek, které zaručují spolehlivost a velkou pravděpodobnost, že shop je na vysoké úrovni a jeho vývoj se nezastaví. To Vám totiž může hrozit u menších společností, či neosvědčených softwarů, které takovou podporu a jistotu neposkytují. Spolehlivost, velikost firmy a rozsah zakázek jsou aspekty, na které by měl každý podnikatel plánující otevření internetové prodejny brát zřetel. Je to vlastně záruka, že nedojde k žádnému nemilému překvapení, jako je například zavření dodavatelské firmy týden po začátku prací na Vašem shopu.

Ostatně ShopCentrik má podle mého názoru mezi podnikateli už takový zvuk, že je jeho vlastnictví považováno za prestižní. Všichni vědí, že jeho hlavní předností není cena, ale kvalita a perfektní obchodní i technická podpora a že si ho nemůže dovolit každý. Je to něco podobného, jako když se velké firmy pyšní tím, že se na jejich fakturách objeví text Generated by SAP.

Měli jste jasnou představu o vzhledu a obsahu e-shopu? Na co jste se při jeho vytváření zaměřili?

Úplně jasno jsme měli ve vzhledu shopu, který měl být v souladu s grafikou našich webových stránek běžících na adrese Soveko.cz, měl mít stejnou vizáž a odrážet nejen základní grafické prvky, ale i barevnost. Co se obsahu a sortimentu týče, měli jsme již od začátku jasnou představu o tom, co chceme a budeme na našem e-shopu nabízet. Jedním z našich hlavních cílů bylo zaměřit se na zákazníka a podpořit koncový trh tím, že nabídneme služby doplňkového sortimentu zboží z oblasti vodohospodářství, a to nikoliv formou přímého prodeje, nýbrž formou internetového obchodu.

Náhled na stránku e-shopu společnosti SOVEKO PLAST s.r.o.
Náhled na stránku e-shopu společnosti SOVEKO PLAST s.r.o.

Co bylo prvním krokem při zakládání shopu Soveka?

Prvním a nejdůležitějším krokem byl samozřejmě kontaktování dodavatele plánovaného e-commerce řešení, společnosti NetDirect. Řekl bych, že proces vzniku e-shopu je vlastně úplně stejný jako proces vzniku nové firmy či kamenného obchodu. Začínáte od nuly, i když za sebou máte několik let úspěšně fungující firmu. Samozřejmě, že jsme se od začátku snažili spolupracovat s osvědčenými výrobci a dodavateli, které máme odzkoušené, a víme, že se na ně můžeme spolehnout.

V čem spočívá úspěšná spolupráce s dodavateli?

Hladký průběh spolupráce s dodavateli je otázkou vyspělosti trhu. Tady bych rád zmínil společnost GARDENA spol. s r.o., což je velká a vyspělá firma se skvělými lidmi. Veškerá jednání probíhala velice vstřícně a spolupráci s nimi si nemůžeme vynachválit. Bez profesionálního přístupu a podpory GARDENY a dalších firem, které projevily ochotu a nabídly nám na začátku standardní podmínky, by se vznik e-shopu SOVEKO před dvěma lety neobešel.

Velmi vyspělým se také ukázal trh s knihami a obecně s literaturou. Pro jakéhokoliv dodavatele tohoto sortimentu je spolupráce s dalším subjektem standardním procesem. Perfektně funguje i trh s časopisy. Vydavatelé nebyli zvyklí na spolupráci s novými organizacemi, které zprostředkovávají předplatné pro jejich časopisy. Spolupráce s nimi však probíhala hladce a na profesionální úrovni. Velice si vážím vydavatelství ERA, Economia či Vodní hospodářství a oceňuji jejich ochotu navázat s námi v té době nestandardní spolupráci.

Opačnou zkušenost jsme měli například s dodavatelem bakterií a enzymů. Spolupráce se z počátku nedařila, dodavatel chtěl mít výhradní postavení a určoval si nepřijatelné podmínky. Tímto se samozřejmě projevila ona malost trhu tohoto specializovaného sortimentu. Situace se však zlepšila, nyní spolupracujeme přibližně s devíti dodavateli bakterií a enzymů, včetně zahraničních firem, jež nabízejí zajímavé a neobvyklé produkty.

Jaké bylo Vaše očekávání v souvislosti se spuštěním shopu a do jaké míry se naplnilo?

Začátky byly těžké, ale na to jsme samozřejmě byli připraveni. Prvních šest měsíců jsme se stabilizovali a postupně jsme se dopracovali k uspokojivé částce, která pokryla náklady na vznik a provoz shopu. Brzy jsme mohli investovat do rozšiřování a vylepšování aplikace a do další propagace našeho e-shopu a webu. Dosažení plánované výše obratů je úspěch, na který jsme patřičně hrdí. Obraty plynule rostou o 20 až 30% měsíčně a veliký úspěch shopu SOVEKO nám pomáhá posouvat se dále a poskytovat našim klientům ještě lepší služby. Také další naše velké očekávání se splnilo na 100%, a tím bylo zvýšit povědomí o značce SOVEKO PLAST.

Co je podle Vás pro úspěšný provoz internetového obchodu důležité?

Určitě je to pravidelná údržba a neustálé zlepšování nejen po technické, ale i po obsahové stránce. To vše má veliký vliv na udržování popularity značky a jména společnosti a na získávání nových zákazníků. Také jsou to různé speciality, které internetový obchod může nabídnout. Na shopu SOVEKO může zákazník najít například převody fyzikálních jednotek, sekci cenově výhodných nabídek na vybrané zboží a speciální slevy. V tomto nám platforma ShopCentriku poskytuje kompletní flexibilitu a díky chytrému programování a administraci jsme schopni během 15 minut spustit jakoukoliv akci či speciální nabídku.

Ukázka převodu fyzikálních jednotek na webu SOVEKA
Ukázka převodu fyzikálních jednotek na webu SOVEKA

Jak si vaši zákazníci zvykali na novou formu prodeje přes e-shop?

Zákazníkovi, který u naší společnosti zakoupil například čistírnu, byl poskytnut kompletní servis a sám se nemusel o nic starat. Naši technici jednou za půl roku přijeli, provedli údržbu, čištění, přidali potřebné enzymy či bakterie. Ve chvíli, kdy jsme začali preparáty aktivně nabízet, jsme získali spoustu nových zákazníků, kterým vyhovoval široký sortiment doplňkového zboží a možnost vlastního výběru.

Řekl byste, že současný zákazník je uvědomělý a dává přednost používání bioproduktů před klasickými chemikáliemi?

Jelikož obchodujeme s čisticími prostředky, které mají bezprostřední dopad na vodu a okolí, máme určitou míru zodpovědnosti a náš postoj musí být ekologický. Lidé musí vodu čistit ze zákona. Zákazníci si stále častěji uvědomují, že správný produkt jim dlouhodobě usnadní práci a šetrné hospodaření ušetří spoustu peněz, které by v budoucnu museli investovat do oprav a údržby. Lidé se učí, čtou potřebnou literaturu a je vidět, že zájem o kvalitní a ekologicky přátelské produkty roste.

Na jaké novinky se mohou vaši zákazníci těšit?

Úplnou novinkou, kterou nabízíme našim zákazníkům, je možnost zasílání informačních SMS. Službu SMS Info poskytuje NetDirect jako doplňkový modul, který je možno bezproblémově napojit na již existující modul, jako je například Hlídací pes. Díky této šikovné službě se náš klient dozví, že v jeho objednávce došlo ke změně prostřednictvím praktické a rychlé SMS. Služba SMS Info je pro SOVEKO a jeho klienty ideálním řešením, nezatěžuje nás po finanční a personální stránce a zaručuje perfektní informovanost a tím spokojenost zákazníků.

Další plánovanou praktickou úpravou je propojení e-shopu s naším publikačním systémem, což klientovi usnadní orientaci na našich stránkách a poskytne mu přehlednější informace o produktech a službách. Podstatou propojení je umístění souvisejících produktů a služeb na naše www stránky. Zákazník tak má možnost dozvědět se spoustu doplňujících informací o zajímavých výrobcích, které si u nás může objednat a o kterých by se jinak nedozvěděl.

Jak získáváte nové zákazníky?

Zástupci společnosti, obchodníci a prodejci firmu SOVEKO PLAST aktivně propagují. Zákazníci se o nás také mohou dozvědět prostřednictvím seminářů a výstav, kterých se pravidelně účastníme. Důležité informace o vývoji trhu získáváme samozřejmě sledováním statistik úspěšnosti našich stránek. K tomu slouží i řada marketingových nástrojů, které jsou součástí řešení ShopCentrik a MediaCentrik a poskytují nám jak možnost sledovat "život" stránek, tak aktivně propagovat naše jméno.

Co byste poradil našim čtenářům, kteří plánují založení vlastního e-shopu?

Každý obchodník si musí na začátku své cesty určit, co chce prodávat, a zjistit co nejvíce informací o trhu, na němž chce prodávat. Bez těchto základních informací nemůžete učinit správné rozhodnutí o tom, jestli se provozování e-shopu vyplatí. Jak jsem již zmínil, velmi důležitá je volba správného a spolehlivého dodavatele. Bez něj se Vám úspěšný e-shop rozjet nepodaří. Registrace shopu v katalozích, sledování konkurence, SEOSEM jsou další časově náročné propagační činnosti, které není radno zanedbat. Je potřeba nepovolit a vytrvat. Zboží se nezačne prodávat samo, musíte jej aktivně propagovat a propagaci správně načasovat. Perfektní znalost sortimentu a odlišení od konkurence jsou klíčové. Jakmile se vám podaří zákazníky přivést, je důležité udržet vysoký standard služeb, kvalitu výrobků a pracně získané zákazníky si udržet.