Úspěšný e-shop aneb umění linkbuildingu II. díl

Milí provozovatelé internetového obchodu, přinášíme vám druhý díl seriálu o úspěšném provozování e-shopu. Tentokrát se budeme věnovat tvorbě zpětných odkazů neboli linkbuildingu, který je pro úspěch e-shopu stejně důležitý jako budování kontaktů mezi businessmany.

Linkbuilding je klíčovým nástrojem internetového marketingu

Linkbuilding je termín pro budování zpětných odkazů, které lze rozdělit na vnitřní a vnější. To znamená, že odkazy je možné budovat v rámci vlastních webových stránek nebo na cizích webech, přičemž vnější linkbuilding je z hlediska zvýšení návštěvnosti vašeho online obchodu důležitější. V procesu efektivního budování zpětných odkazů nejde pouze o kvantitu. Vyhledávače naopak vysoce hodnotí zejména kvalitu zpětných odkazů. Představte si linkbuilding jako budování kontaktů, které jsou dnes v oblasti obchodu klíčové. Nejde jen tak o nějaký odkaz, je důležité, aby na vaše stránky směřovaly odkazy z webů tematicky podobných či navzájem souvisejících.

Schematické znázornění vnějšího linkbuildingu
Schematické znázornění vnějšího linkbuildingu

Vytvořte si přehled zpětných odkazů

Budovat zpětné odkazy je nutné zejména v případě, že se na konkrétní klíčové slovo zobrazí ve fulltextovém vyhledávání více než 500 000 výsledků. Velmi užitečné je systematické zaznamenávání odkazů směřujících na vaše webové stránky a jejich následná kontrola. Může se totiž stát, že sice umístíte odkaz na tematicky podobný web, ten však v průběhu času zanikne a místo něj bude spuštěna webová stránka s nevhodným obsahem. Pokud by byl odkaz směřující na váš e-shop nebo webovou prezentaci na takových stránkách umístěn, hrozila by vám penalizace.

Vyměňujte si odkazy s partnerskými weby

Kvalitní linkbuilding můžete vytvářet několika způsoby. Základní stupeň linkbuildingové pyramidy představuje registrace do katalogů a porovnávačů zboží. Pokročilejší stupeň tvorby zpětných odkazů reprezentuje vyměňování odkazů mezi partnery či provozovateli tematicky podobných e-shopů. Například pokud prodáváte ve svém internetovém obchodě šperky, můžete se domluvit s eshopy, které se zaměřují na bižuterii nebo dekorační kosmetiku a vzájemně si odkazy vyměnit.

Internetový obchod Netradiční-dárky.cz je zaregistrován na Heureka.cz
Internetový obchod Netradiční-dárky.cz je zaregistrován na Heureka.cz

Zpětné odkazy můžete budovat také prostřednictvím PR článků

Kvalitní zpětné odkazy lze budovat také prostřednictvím PR článků, které můžete na mnohých serverech shromažďujících tento typ článků umístit bezplatně. Odborník na SEO Michal Kubíček radí, abyste si dobře promysleli, kam PR článek s odkazy směřujícími na váš web umístíte. Pokud naleznete server, který vám umožní vložit odkaz již do perexu (úvodní části článku), neváhejte a na takovýto server článek i s odkazy umístěte. Při vkládání PR článků se však nezapomeňte vyvarovat duplicitě textu a připravte si několik různých variant. Seznam PR serverů naleznete na webu Michala Kubíčka.

Pokuste se umístit zpětný odkaz na serverech s vysokou návštěvností

Jakým dalším způsobem lze relevantní zpětné odkazy vytvářet? Odborník na problematiku SEO Tomáš Nohál ze společnosti ACOMWARE dále radí oslovit servery s vysokou návštěvností, na jejichž stránkách lze nalézt kategorie tematicky příbuzné vašemu e-shopu. Nevýhodou může být vysoká finanční částka, kterou tyto servery za umístění článku s odkazy požadují. Nicméně některé z nich mohou přistoupit na snížení ceny nebo na bezplatné zveřejnění odkazů, pokud jim kvalitní a již napsaný PR článek dodáte. Nebojte se také vytvářet mikrostránky, což jsou stránky věnující se konkrétnímu produktu nebo skupině produktů a směřujte z mikrostránek odkazy na váš web. Z hlediska úspěšného vyhledávání však nezapomeňte uvést několik odkazů směřujících také na zajímavé články umístěné na externích webových stránkách.

Ukázka mikrostránky produktu ShopCentrik a Altus Vario
Ukázka mikrostránky produktů ShopCentrik a Altus Vario

Kolik zpětných odkazů směřuje na vaše stránky?

Chcete-li se dozvědět, kolik zpětných odkazů směřuje na vaše www stránky, zadejte do fulltextového vyhledávání ve vyhledávači Google link:název webu (například link:www.netshopper.cz). Google však může zobrazit pouze kvalitní odkazy. Pokud byste se tedy rádi dozvěděli o všech zpětných odkazech směřujících na váš e-shop, vepište stejné znění textu (link:název webu) do fulltextového vyhledávání ve vyhledávači Alltheweb. Výsledky budou obsahovat veškeré zpětné odkazy směřující na vaše webové stránky.