Vyhledávač zboží Monitor.cz - další z cest vedoucích ke zvýšení tržeb internetového obchodu

Vyhledávač zboží Monitor.cz podle nezávislého auditu NetMonitor.cz zaznamenává obrovské nárůsty návštěvností a jen mezi květnem a srpnem návštěvnosti zvýšil téměř trojnásobně. Jelikož se z principu jedná o návštěvníky koupěchtivé, bylo by chybou e-shopy o možnost exportu dat pro tento porovnávač ochudit. Modul je tedy ode dneška k dispozici všem obchodníkům využívajícím ShopCentrik, navíc za akční cenu platnou do konce roku 2008 a s měsíčním bezplatným užíváním služeb Monitor.cz pro naše klienty.

Principy vyhledávačů zboží

Vyhledávače zboží nebo také porovnávače cen do svých databází pravidelně importují data z internetových obchodů, které se zde zaregistrovaly (eventuálně podepsaly smlouvu) a návštěvníkům pak tato data poskytují v přehledných formách. Majitelé e-shopůpak musí u svého dodavatele zajistit přípravu malého programu, který pro jednotlivé vyhledávače zcela automaticky připravuje vždy aktuální data, obvykle ve formátu XML. Struktura XML datové dávky (feed) se někdy shoduje pro více vyhledávačů, jindy je unikátní a tedy pro zákazníka dražší, protože je nutno připravit speciální feed. Z pohledu zákazníka je však pozitivní, že dodavateli internetového obchodu platí pouze jednorázovou částku za přípravu programu.

Ukázka titulní stránky vyhledávače zboží Monitor.cz
Ukázka titulní stránky vyhledávače zboží Monitor.cz

Samotné vyhledávače cen pak monitorují počty odkliků na jednotlivé shopy a majitelé obchodů platí ceníkové částky za měsíční počty odkliků. Jedná se tedy o placenou reklamu na principu PPC (Pay Per Click - plať za klik). Výhodou pro majitele obchodů je to, že neplatí za zobrazování svých produktů, ale až za potenciálního zákazníka, který se rozhodl jejich obchod navštívit. Obecně se dá říci, že se zde dosahuje velmi vysokého konverzního poměru, oproti jiným formám internetové reklamy, protože lidé klikají na konkrétní produkty bez marketingových příkras, jež je zaujaly a u kterých již předem znají cenu.

Počet internetových obchodů pro B2C, tedy koncový segment trhu, samozřejmě neustále narůstá a tento trend bude ještě řadu let pokračovat. Vyhledávače cen těží z toho, že průběžně mohutní skupina nakupujících, kteří na vyhledávačích zboží oceňují pohodlně naservírované informace o zboží z mnoha e-shopů na jediném místě. Budoucí zákazníci si tak mohou v klidu vybírat mezi řadou nabídek, obvykle podle cen, ratingů tvořených samotnými uživateli a podobně.

V Americe patří mezi nejznámější vyhledávače například Google Products Search(dříve Froogle). V Británii má velký význam portál Shopping.com. V našich končinách vyhledávačů existuje celá řada a stále vznikají nové. Mezi nejvýznamnější však patří Zbozi.cz od Seznamu, HledejCeny.cz a nyní se do předních pozic poměrně nekompromisně dere Monitor.cz, o kterém je tento článek.

Stručné informace o projektu Monitor.cz

Za projektem stojí firma Retail Info, která se zaměřuje na informace o e-obchodech, jí provozované servery tedy srovnávají a vyhodnocují nabídky obchodníků. Pracuje i na polském a slovenském trhu, největšími českými produkty jsouAkcniCeny.cz, Velkoobchody.cz, oBydleni.czoCestovani.cz, novinkou letošního roku je Monitor.cz jakožto porovnávač cen online obchodů.

Počátkem září 2008 Monitor.cz skenoval více než 2 milióny produktů z několika stovek internetových obchodů typu B2C. Za rostoucími návštěvnostmi vyhledávače zřejmě stojí dobře prováděný internetový marketing a zejména bohatá, avšak příjemně dostupná funkčnost, která se už na první pohled odlišuje od mnoha vyhledávačů hrajících ve druhé a třetí lize. Cílem těchto funkčností je maximální usnadnění rozhodovacích procesů v hlavách budoucích nakupujících. Těmto jsou kromě obligátních výpisů kategorií a zboží k dispozici statistická uživatelská hodnocení, recenze, diskuse a podobně, tedy záležitosti, které jsou "trendy", protože uživatelé spíše věří názorům široké komunity, než obvyklým pozitivně laděným prohlášením dodavatelů. K nesporným plusům patří přehledná grafika a celková ergonomie vyhledávacího portálu. Pěkná je možnost nastavení hlídaní ceny u zvoleného produktu. Pokud pak poklesne cena pod zadanou hodnotu, zobrazí se u zboží majáček. Registrovaní uživatelé navíc dostanou notifikační e-mail.

Výhodou pro provozovatele obchodů je možnost tvorby informační stránky vlastního obchodu v rámci Monitor.cz viz např. http://www.monitor.cz/parfums-cz-internetovy-obchod.html.

Jak mám svůj e-shop o export na Monitor.cz rozšířit?

Klikněte na odkaz http://www.monitor.cz/pridat-obchod.html a zaregistujte na Monitor.cz svůj e-shop. Následně si prostřednictvím HelpDesku můžete objednat implementaci modulu s názvem Zařazení do internetových katalogů - Monitor. Do konce roku 2008 platí zvýhodněná cena, viz ceník modulů v HelpDesku.