E-shop SportNaWebu.cz ví, jak prorazit!

Internetový obchod Sportnawebu.cz, který je zaměřen na outdoorový sortiment, je členem rodiny Vsenawebu.cz a zprovozněn byl v půli dubna roku 2008.

Tento e-shop, jehož provozovatelem je společnost NA WEBU s.r.o., chtěl již od počátku vykukovat z řady tisíců e-shopů a nabídnout koncovému spotřebiteli vysoký standart jak v oblasti sortimentu z hlediska kvality a širokého výběru, tak také pro svůj profesionální přístup k zákazníkům. Posaďte se a podívejte se s námi pěkně od začátku, jak se e-shop zrodil a postupně rostl. Díky případovým studiím jako je tato, máte jedinečnou možnost nechat se inspirovat nápady, ale také zkušenostmi majitelů e-shopu a dozvědět se další informace, které můžete také Vy ve svém vlastním podnikání využít. Tentokrát jsme si vykládali s panem Pavlem Novosadem, který je jedním z provozovatelů internetového obchodu sportnawebu.cz.

Internetový obchod sportnawebu.cz je členem rodiny obchodů vsenawebu.cz. Čemu všemu se věnujete?

Prozatím nabízíme v našem internetovém obchodě www.sportnawebu.cz sportovní zboží a v budoucnu bychom rádi provozovali ještě několik dalších obchodů se specializovaným sortimentem, ale sportovní zboží by mělo být vždycky taková ta vlajková loď, protože to je to, co nás zajímá a baví nejvíc.

Jeden ze zajímavě řešených bannerů na domovské stránce e-shopu www.sportnawebu.cz
Jeden ze zajímavě řešených bannerů na domovské stránce e-shopu www.sportnawebu.cz

Jaké zboží mohou zákazníci na stránkách Vašeho e-shopu nalézt?

Již od počátku jsme se zaměřili na outdoor. Nejvíce bylo v našem e-shopu zastoupeno zboží z oblasti turistiky, zejména obuv, což bych řekl, že je takové naše nejprodávanější zboží. Ale protože sortiment nebyl tak široký, jak bychom si představovali, začali jsme jednat s novými dodavateli. Podařilo se nám výrazně posílit sportovní zboží pro zimní sezónu, které se rozšířilo například o Rosignol, Nordica a další., což jsou asi takové ty nejzajímavější značky. Na jaře se zaměřujeme zejména na cyklistiku a v současnosti jednáme také o golfovém sortimentu, který je sice už trochu mimo ten klasický outdoorový sport, ale obchodně se jedná o zajímavé zboží.

Ukázka nabízeného sortimentu v e-shopu sportnawebu.cz
Ukázka nabízeného sortimentu v e-shopu sportnawebu.cz

Na co se mohou zákazníci v této jarní sezóně těšit?

V této jarní a letní sezóně mohou zákazníci vybírat například ze sortimentu zaměřeného na cyklistiku, který jsme rozšířili o kola značky Superior. V brzké době bychom chtěli našim zákazníkům nabídnout také kola značky RockMachine a stejně tak ještě širší sortiment cyklistických doplňků a potřeb.

Jak jste se dozvěděli o e-shop systému ShopCentrik? Proč jste se rozhodli právě pro něj?

Zpočátku jsme hledali různé možné varianty na internetu a vybrali jsme si asi tři společnosti, které jsme oslovili, a na které jsme se obrátili s určitým zadáním. Nechali jsme si vypracovat kalkulace, termíny dodání apod., přičemž ShopCentrik od společnosti NetDirect pro nás vyšel nejlépe také kvůli spolupráci NetDirectu se společností ACOMWARE, s.r.o., která nám dodala i ekonomický systémAltus Vario. Ostatní firmy nenabízely žádné propojení e-shopuúčetním systémem, nebo jej nabízely za výrazně vyšší cenu, či naopak jen velmi jednoduchou verzi. Převážně díky perfektní komunikaci ekonomického systému a internetového obchodu se nám toto řešení jevilo jako optimální.

Měli jste před systémem ShopCentrik zkušenost s nějakým jiným internetovým obchodem nebo to byl pro Vás úplný začátek?

Měli jste před systémem ShopCentrik zkušenost s nějakým jiným internetovým obchodem nebo to byl pro Vás úplný začátek?

S jiným e-shopem jsme zkušenost neměli, ale v podstatě to úplný začátek nebyl. Opíráme se totiž také o dlouhodobé zkušenosti našeho společníka s prodejem maloobchodního zboží v kamenných prodejnách s celorepublikovou sítí.

Provozovatel e-shopu sportnawebu.cz Pavel Novosad
Provozovatel e-shopu sportnawebu.cz Pavel Novosad

Co Vás vedlo k rozhodnutí pro náročnější řešení e-shopu? Proč jste si nevybrali variantu e-shop systému s možností rychlého spuštění a nízkými pořizovacími náklady?

První úvaha byla taková, že jsme nechtěli být jedním z tisíce obchodů. Naopak jsme chtěli být na trhu nejlepší, chtěli jsme již od počátku nabídnout vysoký standard.

Jak náročná byla pro Vás implementace systému ShopCentrik a jak dlouho trvala?

Bylo to pro nás náročné, jelikož jsme netušili, do čeho jdeme. Naše představy byly dosti zkreslené a naivní. V průběhu implementace se naše původní představy začaly ubírat zcela jiným směrem, například námi navrhovaný termín dodání se musel přizpůsobit potřebné době přípravy na spuštění tak rozsáhlého a složitého e-commerce projektu. Časový plán tedy neodpovídal naší představě, ale když se na to dívám s odstupem času, tak to ani jinak nešlo. První analýza proběhla v září 2008 a obchod jsme spustili v polovině dubna 2009. Plnění dat do e-shopu probíhalo v podstatě kontinuálně, to znamená, že od října jsme doplňovali data a různé informace do tabulek a to doplňování probíhá kontinuálně dodnes, jelikož náš e-shop nabízí i sezónní zboží a nové kolekce. Máme tedy dva zaměstnance, kteří se této činnosti věnují na plný pracovní úvazek.

Jakým způsobem jste vyřešili strukturu webu Vašeho e-shopu? Je pro zákazníky přehledný nebo se stává, že nemohou něco najít?

Myslím, že po této stránce funguje vše dobře. Během posledních dvou měsíců jsme provedli určité úpravy, jelikož někdy se chyby samozřejmě objeví, ale reagujeme na připomínky zákazníků a případné nedostatky odstraňujeme. V současnosti řešíme například některé nesrovnalosti v oblasti nákupního košíku, respektive v oblasti výběru velikosti oděvu či obuvi. V nejbližší době budeme také zjednodušovat funkci filtrování, jelikož nyní nabízíme příliš mnoho možností, které začínají být pro zákazníka nepřehledné.

Ukázka přehledného uspořádání produktů na e-shopu sportnawebu.cz
Ukázka přehledného uspořádání produktů na e-shopu sportnawebu.cz

Váš e-shop se může pochlubit pokročilým grafickým zpracováním (zobrazování detailů zboží pomocí light boxů, profesionální fotografie nabízených produktů). Kdo Vám fotografie vytváří?

Fotografie produktů dostáváme přímo od dodavatelů, ale drtivou většinu fotografií si stahujeme přímo od výrobců, či jejich evropských zástupců. Co se grafických návrhů týká, tak ten původní originální vzhled byl vytvořen na míru grafikem společnosti NetDirect. Poté se grafika poupravovala na základě našich vlastních návrhů.

Jak řešíte otázku dodavatele? Přeci jen je Váš sortiment velmi široký.

Sortiment odebíráme od autorizovaných partnerů, přímo od dovozců. V podstatě mezi námi a dovozci není nikdy žádný jiný zbytečný článek. Jednak máme napojení na sklady dovozců a jednak máme také vlastní sklady. Snažíme se to kombinovat, abychom zákazníkovi mohli nabídnout co nejširší sortiment.

Mnozí provozovatelé e-shopu mají s dodavateli problémy. Proč tomu tak je? Jaké jsou Vaše zkušenosti?

Zpočátku jsme využívali osobních kontaktů. Jiná varianta se nám ani nenabízela, jelikož tam, kde jsme nemohli využít osobních kontaktů, jsme se potýkali s neúspěchem. Postupem času, jakmile obchod začal mít trošku jméno a v komunitě prodejců a dodavatelů sportovního zboží se začalo šířit, že takový on-line obchod existuje a funguje, nás začali přijímat jinak. Pak jsme byli schopní přesvědčit je, ať to s námi zkusí. Jakmile měli s námi měsíční či dvouměsíční zkušenost, spolupráce se rozběhla. Ale v podstatě osobní kontakty hráli tu největší roli, bez nich bychom nikdy nezačali. Skutečností také je, že všeobecně sportovní firmy na elektronické obchody moc neslyší, jelikož je prozatím živí ty kamenné obchody. My však argumentujeme tím, že e-shop je pro dodavatele další prodejní kanál.

Získali jste druhé místo v soutěži ShopRoku 2009. Co pro Vás ocenění znamená? Jak se Vám marketingově zúročilo?

Ocenění v soutěži ShopRoku 2009 vnímáme stoprocentně jako výhodu a také z hlediska marketingu jsme jej využili na maximum. Myslím, že klienti na něj reagují určitě pozitivně, protože outdoorových obchodů je tolik, že je to také určité vodítko pro klienty, kteří si tak mohou říci: „Ten obchod je dobrý, tady mohu nakoupit bez obav“. Myslím, že toto ocenění bylo stoprocentním přínosem.

Internetový obchod sportnawebu.cz získal ocenění ShopRoku 2009
Internetový obchod sportnawebu.cz získal ocenění ShopRoku 2009

Vaše společnost je členem asociace pro elektronickou komerci APEK. Proč jste se rozhodli stát se členy a jaké výhody Vám členství přináší?

V tuto chvíli pro nás členství znamená přístup k informacím. Až náš obchod bude větší, rádi bychom se stali certifikovaným obchodem. Klienti totiž tuto skutečnost vnímají jako nálepku kvalitního e-obchodu, neboť k získání certifikátu je zapotřebí dodržení speciálních podmínek, takže se snažíme na tom zapracovat.

Jakým způsobem optimalizujete své stránky a kdo se ve Vaší společnosti optimalizací zabývá?

O SEO se nám úspěšně stará ACOMWARE, partnerská společnost NetDirectu, konkrétně pan Romer, a zaměřujeme ji přímo na určité značky. Dále se zaměřujeme na klíčová slova z oblasti outdooru, tedy na konkrétní produkty. Vytvořili jsme si také tabulku s klíčovými slovy, kterou ve spolupráci se společností ACOMWARE aktualizujeme. Necháváme si také měsíčně zpracovávat reporty, shrnutí apod., které jsou pro nás velikým přínosem a obecně nám pomáhají v naší e-marketingové činnosti.

Jaké další e-marketingové nástroje používáte?

Snažíme se využívat všechny dostupné nástroje internetového marketingu, ať už se jedná o reklamu nebo bannerové kampaně apod. Zpětné odkazy si řešíme sami a snažíme se také umisťovat odkazy na webových stránkách souvisejících se sportovní tematikou, což je někdy obtížné. Stejně tak si sami vytváříme tiskové zprávy a PR články.

Jak se Vám daří publikovat články týkající se outdooru?

Publikujeme v oborových časopisech, například spolupracujeme s časopisem Snow.cz, který vychází jak v tištěné, tak v elektronické podobě. Někdy o nás napíší článek a spolupracují s námi v oblasti poradny pro naše zákazníky, kterým radí, jak si správně vybrat lyže, sjezdovou obuv a tak dále. V současnosti se také snažíme navázat spolupráci s Velo.cz, což je jeden z nejznámějších a nejprodávanějších časopisů zaměřených na cyklistiku na českém trhu.

Pavel Novosad je sám milovníkem outdoorových sportů, převážně cyklistiky
Pavel Novosad je sám milovníkem outdoorových sportů, převážně cyklistiky

Jakým způsobem motivujete zákazníky k nákupu ve Vašem e-shopu?

K prvnímu nákupu se zákazníky snažíme motivovat širokým sortimentem, slevami, věrnostním systémem a poté si je snažíme udržet svým profesionálním přístupem. Jednou měsíčně posíláme newsletter a každých 14 dnů připravujeme akční nabídky, na které zákazníky upozorňujeme prostřednictvím e-mailu. Novou soutěž se nyní chystáme spustit s nástupem letní sezóny. Soutěže se snažíme pořádat každé dva měsíce, ale rádi bychom jejich frekvenci zvýšili, protože jsou velmi populární a vždy nám přivedou velké množství návštěvníků.

e-shop sportnawebu.cz vyhlašuje nejméně každé dva měsíce soutěž
e-shop sportnawebu.cz vyhlašuje nejméně každé dva měsíce soutěž

Jak se mohou lidé o těchto soutěžích dozvědět?

Soutěže uveřejňujeme například na portálech www.ceske-souteze.cz nebo www.vyhrej.cz na mnoha dalších soutěžních serverech, z nichž některé jsou placené a některé neplacené. Zákazníci se o soutěžích mohou dozvědět taktéž na našich stránkách. Zájemci, kteří by rádi dostávali informace o soutěžích a dalších událostech, se mohou také zaregistrovat a nechat si tak od nás novinky zasílat.

Využívají Vaši klienti zákaznickou linku?

Řekl bych, že méně než jsme čekali. Co se týká nesrovnalostí v oblasti objednávek, jsou častější ty dotazy, které se týkají výběru správné velikosti zboží. Dotazy týkající se postupu nákupu časté nejsou, což nás mile překvapilo. Je to zřejmě tím, že produkt je velmi dobře popsán a zákazníci mají k dispozici také slovník, v němž si mohou vyhledat pojmy, kterým nerozumí.

Jaké máte zkušenosti s katalogy a porovnávači zboží?

Poměrně velký počet zákazníků přichází z portálu Heureka.cz, jedná se zhruba o 10% - 15% z celkového počtu zákazníků. Největší počet zákazníků přichází ze Zboží.cz, asi 25%. Zboží.cz je součástí Seznamu.cz, je však jen vyhledávačem bez možnosti srovnání reakcí klientů a podobné funkce oproti Heurece postrádá. Spousta lidí však Zboží.cz zná. Abychom byli lépe vyhledáváni, využíváme jak placené služby, tak také SEO, jelikož na Zboží.cz je možné vyhledávat i prostřednictvím fulltextu.

Sortiment e-shopu sportnawebu.cz naleznete například na portále Heuréka.cz
Sortiment e-shopu sportnawebu.cz naleznete například na portále Heureka.cz

Ve Vašem e-shopu nabízíte několik platebních metod. Jak myslíte, že se bude trh ubírat z hlediska provádění plateb kartou? Přeci jen zákazníci možnosti platby kreditními kartami příliš nevyužívají.

Shodou okolností jsme před nedávnem provedli analýzu a zjistili jsme, že zákazníci bohužel nejčastěji využívají možnosti dobírky. Konkrétně se zatím jedná o 95% z celkového počtu našich zákazníků. Dále zákazníci využívají možnosti provedení platby kartou a převedení peněz z účtu na základě zálohové faktury, kterou jim zašleme. V malé míře se také používají platební brány jako Moneybookers, PayPal nebo třeba PaySec. Předpokládám však, že situace v oblasti online platebních metod se brzy srovná s trendy na Západě a nakupující budou častěji hradit zboží debetními či kreditními kartami.

Jaké jsou Vaše plány do budoucna?

Plánujeme zejména rozšíření sortimentu a chystáme nové akční nabídky, to znamená pravidelnou nabídku cenově velmi zvýhodněného sortimentu. To je pro nás to nejzásadnější.

Co byste na závěr poradil začínajícím provozovatelům e-shopu?

První kroky by určitě měly směřovat k průzkumu trhu. Každý začínající podnikatel by se měl informovat o tom, jaké konkurenční e-shopy existují a kde je naopak skulina na trhu apod. Je také zapotřebí vybrat si správného dodavatele sortimentu a nešetřit na řešení e-shopu, který by měl působit kultivovaně, profesionálně a na vysoké úrovni, co se týče poskytovaných služeb.

 

Pane Novasade, děkujeme Vám za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů ve Vašem podnikání.  

 

Líbí se vám reference E-shop SportNaWebu.cz ví, jak prorazit!?
Staňte se i vy naším zákazníkem

*
*
*
Připojit souborPoložky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Napište tento kód :0321