Expert.cz triumfuje: Redesign skutečně funguje!

Významný hráč na českém trhu s elektrospotřebiči nákupní sdružení Expert ČR se rozhodl kompletně redesignovat svůj e-shop. Pojďme se společně podívat, jak náročná byla cesta za novou grafickou podobou stránek Experta a jaká pozitiva tato zásadní proměna přinesla.

Společnost Expert Elektro je nákupní sdružení, které se řadí mezi členy mezinárodní kooperace Expert International. Ta se svým obratem zaujímá mezi evropskými řetězci celkově 4. místo. Českou expertní síť aktuálně tvoří 15 společníků a 47 kamenných prodejen. V posledních letech společnost Expert Elektro stabilně roste a její podíl na tuzemském trhu se systematicky a plynule zvyšuje. Internetový obchod expert.cz úspěšně funguje již několik let na platformě ShopCentrik.

On-line marketingové aktivity sdružení zastřešuje Internet Sales manager Petr Hulec, jemuž jsme položili pár otázek týkajících se celkového redesignu e-shopu www.expert.cz.

Petr Hulec

Z jakého důvodu jste se rozhodli kompletně redesignovat vaše stránky? Co bylo vaším hlavním záměrem a současně také hnacím motorem celého tvůrčího procesu?

Soustředili jsme se sice primárně na přeměnu grafické podoby stránek, ale především jsme chtěli, aby veškeré prováděné změny vedly k vylepšení funkčnosti a celkově efektivnějšímu fungování našeho e-shopu. Při zadávání kritérií nového designu jsme kladli velký důraz na to, aby výsledek odpovídal posledním grafickým trendů v oblasti tvorby eshopů.

Grafickou podobu pro vás připravilo studio PeckaDesign. Jak dlouho celý proces trval a co všechno bylo potřeba podniknout, aby tvůrčí cesta vedla k úspěšnému cíli? Realizovali jste počáteční wireframe?

S grafickým studiem PeckaDesign jsme měli pozitivní zkušenosti již v minulosti. Pro zamýšlený redesign jsme zvolili trochu jinou formu realizace, než u původní verze e-shopu, při níž jsme vycházeli právě z wireframu. Tentokrát jsme totiž nepřišli s jasnou představou toho, jak bude nový e-shop vypadat. Rozhodli jsme se raději celé zadání vytvářet společně s grafiky PeckaDesignu. V praxi to vypadalo tak, že jsme se na několik dní zavřeli s grafiky do jedné místnosti a každou prováděnou změnu jsme nejprve konzultovali jak z hlediska obchodního, tak grafického a ergonomického. Otevřeně přiznáváme, že tento způsob vytváření zadávací dokumentace se nám velmi osvědčil a u dalších projektů budeme zcela jistě postupovat stejně. Komplexní tvůrčí proces trval necelé tři měsíce, a to od zadání až po vytvoření samotné finální grafiky.

 

Stará/Nová grafika

 

Proč vaše nové grafické řešení neobsahuje stále populárnější a výhodnější responzivní design? Co vás vedlo k rozhodnutí responziv nevyužívat?

Hlavním důvodem byla především časová náročnost takového projektu, částečně nás ale omezoval také poměrně striktně vymezený budget. K responzivu se však vracíme právě teď, kdy připravujeme dva zbrusu nové projekty, které se týkají mobilních aplikací a mobilního řešení webu vůbec.

V čem si myslíte, že m.verze předčí responzivní design? Jaký je zhruba váš roční, či měsíční obrat generovaný m.verzí?

Mobilní web zatím bohužel nemáme. Nicméně, pilně jej připravujeme a výsledné řešení bude, jak jsem již předeslal v předcházející otázce, určitě responzivní.

Jak nově nasazená grafika ovlivnila míru konverze vašeho e-shopu? Pokud konverze vykazuje stoupavý charakter, o jaký procentuální nárůst se jedná?

Změny v konverzi byly patrné takřka od počátku zprovoznění redesignu. Při srovnání konverzního poměru za červenec 2013 a červenec 2014, jsme zjistili, že se nám jej podařilo navýšit o neuvěřitelných 65%.

Na první pohled nejzásadnější proměnou prošel nástroj nákupního košíku. Co vás vedlo k tak zásadním zásahům typu odstranění menu nebo veškerého obsahu e-shopu? Inspirovali jste se někde?

Veškeré změny funkčnosti pramenily právě z již zmiňovaných workshopů s grafiky. Domlouvali jsme se nejen na změnách grafických prvků, ale především jsme řešili ergonomii celého objednávkového procesu. Prioritní úkolem bylo dosáhnout co největšího zjednodušení při maximálním zachování informací. Domnívám se, že tuto ideu se nám podařilo plně realizovat. Zákazník nepřichází o žádné informace a navíc kráčí po mnohem kratší a přehlednější cestě k cíli.

expert_nový košík

Dalo by se tedy říci, že rozhodnutí redesignovat e-shop hodnotíte jednoznačně jako krok správným směrem?

Redesign se skutečně velmi povedl. Zafungoval přesně tak, jak jsme doufali.  Výsledky našeho pozorování potvrzují především statistiky. Meziročně se markantně zvýšil počet uzavřených transakcí, a zároveň se nám podařilo významně snížit bounce rate.

Objem vašich objednávek se tudíž po redesignu významně zvětšil. Byl nárůst v objednávkách patrný okamžitě?

Množství přijatých objednávek se navyšovalo postupně. Už během prvního měsíce po redesignu jsme však v tomto směru zaznamenali výrazný progres. V současné chvíli, půl roku po nasazení redesignu, už můžeme srovnávat skutečná čísla. Počet objednávek dosahuje nárůstu o 66%. A to už je dostatečně výmluvným důkazem toho, že redesign funguje tak, jak má.

Jak probíhala samotná implementace redesignu do systému e-shopu? Byli jste s jejím průběhem spokojeni?

Implementace představovala nejnáročnější a bohužel také nejzdlouhavější fázi celého projektu. S délkou implementace tedy úplně spokojeni nejsme, nicméně vše se nakonec povedlo na jedničku – co se kvality odvedené práce týče, jsme nadmíru spokojeni.

Pokud byste se do redesignu vaše e-shopu pustili znovu, na co byste kladli větší důraz? Napadá vás něco, co by se dalo udělat lépe?

Nejvíce bychom se opět soustředili na zevrubnou přípravnou fázi. Zároveň bychom určitě trvali na pečlivějším testování beta verze ještě před nasazením do ostrého provozu. Minimalizovali bychom tak jistě provozní chybovost a vyhnuli se nepříjemnostem z toho plynoucím.

S výsledkem jste tedy celkově spokojeni? Do jakých prací se hodláte pustit v nejbližší době?

S výsledkem jsme spokojeni velmi. Jak jsme již předeslali, nyní nás čekají dva nové projekty týkající se mobilního webového řešení. Při vytváření zadávací dokumentace určitě opět využijeme formu přípravných workshopů. Tento způsob práce nás oslovil nejvíce.

Líbí se vám reference Expert.cz triumfuje: Redesign skutečně funguje!?
Staňte se i vy naším zákazníkem

*
*
*
Připojit souborPoložky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Napište tento kód :5185