Jak si vede e-shop Parfums.cz v roce 2013?

Po třech letech vám přinášíme novinky ze zákulisí internetové parfumerie Parfums.cz. Jak se společnosti daří, co je nového a co plánují do budoucna?

Internetová parfumerie Parfums.cz působí na trhu přibližně od roku 2004. První verzi e-shopu vytvořilo pár přátel programátorů a internetový obchod se začal slibně rozjíždět. S postupem času ovšem nastala potřeba vytvořit profesionální a stabilní řešení, a proto v roce 2005 padla volba na ShopCentrik od NetDirectu.

Po pěti letech spolupráce nazrál čas na to, aby si Parfums.cz po odborném zaškolení převzal vývoj a správu e-shopu pod svá křídla. Expandující obchod začal mít specifické potřeby, které vyžadovaly profesionály na plný úvazek a v plné pohotovosti. Proto se nyní o e-shop starají programátoři spadající přímo pod internetový obchod Parfums.cz.

Za dobu své existence se obchod Parfums.cz vypracoval na největšího prodejce parfémů ve střední a východní Evropě. Kromě České republiky a Slovenska úspěšně působí společnost také v Polsku, Maďarsku, Ukrajině, Rumunsku, Bulharsku či Slovinsku.

V dnešním rozhovoru jsme si povídali s marketingovým ředitelem Radkem Ondrášíkem, který nám prozradil, jak se e-shopu nyní daří.

Radek Ondrášík, marketingový ředitel e-shopu ParfumsJe to již pár let od našeho posledního rozhovoru, takže se nelze nezeptat na to, co se za ty tři roky změnilo a co je nového?

Mimo to, že jsme o tři roky starší, tak se toho změnilo opravdu mnoho. Za ty tři roky jsme pořádně vyrostli a vyzráli. Výrazně jsme rozšířili náš sortiment, expandovali jsme na nové trhy, dokázali získat významné tržní podíly v jednotlivých zemích a nyní budeme otevírat naše nové logistické centrum.

Pořádně jsme také vyrostli. Zatímco před pár lety nás bylo kolem padesáti, dnes je nás více jak sto padesát. Máme několik výdejních míst, luxusní obchod v obchodním centru a také obratem jsme vyrostli na letošních cca 2,5 mld. korun.

Určitě není obvyklé, aby český eshop expandoval na zahraniční trhy. Kde všude tedy dnes působíte?

Mimo Českou republiku a Slovensko je to dále Polsko, Maďarsko, Ukrajina, Rumunsko, Bulharsko a Slovinsko. A zcela jistě tímto neskončíme.

Hodnotíte zpětně rozhodnutí otevírat nové trhy pozitivně?

Zcela jistě ano. Samotný český trh, nebo i ve spojení se slovenským, je poměrně malý a orientace na tyto dva státy by nám neumožnila dosáhnout cílů, které jsme vždy měli. Zároveň by nám rozhodnutí ani neumožnilo v Česku zavést služby a standardy na současné úrovni. Velmi podstatné je to, že jsme tímto procesem průběžně procházeli již od roku 2006, protože řada trhů byla v dané době opravdu velmi mladá a e-commerce teprve vznikala. V dnešní době by bylo podobné rozhodnutí vykoupeno extrémními investicemi a navíc s velmi nejistým výsledkem.

A daří se vám v zahraničí stejně jako u nás?

V Česku jsme již třetím rokem největším prodejcem parfémů a kosmetiky na internetu a svůj tržní podíl nadále navyšujeme. Jedničkou jsme pak také na Slovensku, v Polsku, Rumunsku a Ukrajině. V dalších zemích patříme vždy mezi tři největší prodejce. Stranou hodnocení musí jít Slovinsko a Bulharsko, což jsou země, do kterých jsme vstoupili teprve nedávno. Současný vývoj nám však dává oprávněný pocit, že i zde získáme to, co jsme si plánovali.

Pozorujete nějaké rozdíly mezi prodejem na českém trhu a v zahraničí?Michal Zámec, jednatel internetového obchodu Parfums

I když si to asi mnozí nebudou ochotni připustit, český e-shopový trh patří k nejvyspělejším a nejpokrokovějším a to i ve srovnání se západní Evropou. Český zákazník je opravdu velmi náročný a bere za samozřejmost nabídku, služby a servis, které v jiných zemích vůbec nejsou, nebo jen v omezené míře. Jednoduše řečeno zákazníci v zahraničí nemají takové nároky a očekávání jako u nás.

To ovšem neznamená, že lze zákazníky v zahraničí nějak jednoduše odbýt. Naopak. Vůči nákupům na internetu jsou často mnohem skeptičtější a mají větší nedůvěru. Ta je mnohem větší, je-li provozovatelem společnost z jiného státu. Proto musíme dbát na to, abychom plnili vše tak, jak zákazníkovi před objednávkou slíbíme. Nevymýšlíme si skladové zásoby, termíny dodání a vyplácí se to.

Rozdíl mezí českým a zahraničním trhem je také v tom, že u nás spotřebitelé tolik nespolupracují s různými organizacemi na jejich ochranu. Pokud dochází v zahraniční k problémům, neváhá se takový spotřebitel okamžitě obrátit na příslušné orgány a domáhat se tak svých práv.

Pozorujete poslední dobou pokles tržeb, nebo je o nákup parfémů po internetu stále velký zájem?

Pokles tržeb nepozorujeme na žádném trhu, na kterém působíme. Naopak sledujeme, že i v zemích, ve kterých působíme dlouho, si držíme v segmentu první příčky, dokážeme růst rychleji, takže i na těchto etablovaných trzích navyšujeme svůj tržní podíl.

Co se týká obecného trendu, tak internetový prodej stále roste a to i v době největších krizí. Lidé se snaží sice šetřit, ale ne až tak za cenu toho, že si nedopřejí to, co chtějí. Najdou si levnější zdroj a spíše přechází stále více tam, kde ušetří – tzn. na internet.

Vše je navíc podpořeno i tím, že základna lidí, kteří na internetu nakupují, je rok od roku větší. Lidé mají s těmito nákupy dobré zkušenosti, nemají již takové obavy jako před pěti lety a navíc dokážou při nákupu ušetřit i čas.

Konkurence v tomto oboru jistě pořád roste. Jak s ní bojujete?

Neřekl bych, že s konkurencí přímo bojujeme. Vždy jsme ji bedlivě sledovali, vždy jsme ji brali vážně, ale vždy jsme šli svou vlastní cestou bez ohledu na to, co právě dělá konkurence. Je to ostatně také jedním z důvodů, proč jsme dosáhli současných pozic na jednotlivých trzích.

Základem všeho je naprosto férový přístup k zákazníkům. Nelžeme jim, nevymýšlíme si apod. Například v současné době prodáváme pouze to, co máme fyzicky v našich vlastních skladech. Zjistili jsme, že to zákazníkům vůbec nevadí. Naopak oceňují, že je nenecháme objednat něco, co pak budeme složitě shánět u dodavatelů, několikrát změníme termíny dodání a v řadě případů objednávku nakonec i zrušíme. Zákazníci tento férový přístup velmi oceňují a vědí, že je na nás spolehnutí.

Náhled internetového obchodu Parfums.cz
Náhled internetového obchodu Parfums.cz

Stejný přístup máme i v dalších službách a nabídkách. Nepotřebujeme si vylepšovat doby dodání jen proto, abychom se zalíbili, když víme, že daný termín nedokážeme na 99 % splnit. Když si se zákazníkem něco dohodneme a je to i nestandardní, tak to prostě splníme.

Vše je podpořeno velmi širokou nabídkou produktů, která nemá v současnosti na trzích kde působíme, konkurenci. Zákazník má na jednom místě největší výběr nejen parfémů, ale i kosmetiky. Svou roli hraje samozřejmě i cena. Díky optimalizaci všech procesů dokážeme nabídnout většinou ceny, kterým ostatní nemohou konkurovat.

Když všechno sečteme, získá u nás zákazník při nákupu příjemný pocit a nemá důvod jít příště nakupovat jinam. Hrajeme si tedy vlastní hru, tvoříme nové standardy v oboru a příliš neřešíme, co dělá konkurence.

A co sortiment? Lze sledovat změny v tom, co zákazníci nakupují?

V současné době u nás může zákazník vybírat z více jak 15 000 produktů, které máme skladem. Nejsou to jen vůně. V průběhu posledních let jsme sortiment rozšířili o kosmetiku - zejména o dekorativní, lékárenskou, sluneční a vlasovou. Změna v nákupech je tak zcela jistě vidět a zákazníci se po parfémech naučili nakupovat na internetu i kosmetiku.

U parfémů se nákupy příliš nezměnily. I po třech letech se dá říci, že většina TOP produktů je stále stejných a klín mezi ně dokáže vtlouct jen opravdu výjimečný parfém.

A co plány do budoucna?

Máme v hlavách opravdu mnoho nápadů, které bychom chtěli realizovat. Co asi ocení nejvíce zákazníci, jsou plány ještě více rozšířit sortiment a to jak u parfémů, tak kosmetiky. Zcela jistě plánujeme další expanzi, byť prostoru v regionu kde působíme, již mnoho není.

Děkuji za rozhovor a přeji vám mnoho úspěchů v dalším podnikání.

Přečtěte si i starší články o úspěšné internetové parfumerii Parfums:

Líbí se vám reference Jak si vede e-shop Parfums.cz v roce 2013??
Staňte se i vy naším zákazníkem

*
*
*
Připojit souborPoložky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Napište tento kód :4385