Je možné rozjet úspěšný shop na mateřské dovolené?

V dnešní případové studii si povídáme s paní Markétou Němcovou, MgA., majitelkou e-shopu pokojik.cz, který nabízí pestrý sortiment výrobků pro kompletní vybavení dětských pokojíčků.

Po šesti měsících fungování shop dosahuje měsíčních obratů šest set tisíc korun, obraty a návštěvnosti pozvolna rostou, sortiment je rozšiřován o vlastní výrobky, nastoupili první zaměstnanci a v plánu je i otevření kamenné prodejny.

Paní Němcová, jak vznikl prvotní nápad na vytvoření e-shopu a proč jste se rozhodla pro sortiment dětského zboží?

Myšlenkou otevření obchodu jsem se zabývala již delší dobu a čekala jsem jen na ten správný okamžik. V době, kdy děti odrostly z nejnáročnějšího "miminkovského období" jsem měla pocit, že zvládnu mnohem víc. Potřebovala jsem se realizovat a hledala jsem možnosti pro uplatnění svých schopností. Mým prvotním plánem bylo otevření kamenného obchodu, který se ale rychle změnil poté, co jsem se blíže seznámila s internetovými obchody a pochopila, jaké výhody oproti kamenným obchodům přinášejí.

Ukázka domovské stránky e-shopu pokojik.cz
Ukázka domovské stránky e-shopu pokojik.cz

Co bylo prvním krokem?

Nejdříve jsem samozřejmě provedla podrobný průzkum internetového trhu, zmapovala jsem si konkurenci, tedy ostatní online obchody, a zjistila jsem, jaká je situace s dodavateli a jaké jsou možnosti spolupráce. Věděla jsem, že se chci od konkurence odlišit a také jsem měla jasno v tom, že chci specializovaný e-shop.

Přemýšlela jsem nad zaměřením a rozhodla se nabídnout něco, co žádná konkurence nenabízí, a to kompletní vybavení dětského pokojíčku - od drobných doplňků až po postýlky, skříňky a pokojíčkové sestavy.

 

Jak jste se dozvěděla o ShopCentriku a proč jste se rozhodla nás oslovit?

Se společností NetDirect jsem začala spolupracovat na doporučení mého dobrého známého, který měl s internetovou aplikací ShopCentrik výborné zkušenosti. Od začátku jsem přesně věděla, že chci mít k dispozici shop, který se jednoduše ovládá, dobře komunikuje a je pružný. Několik přátel si zřídilo internetové prodejny, většina si je i naprogramovala na běžně dostupných krabicových aplikacích za pár set korun měsíčně, nebo využila služeb studentů či cenově dostupnějších dodavatelů. Avšak to, co se na začátku jevilo jako levná a dobrá varianta, se většině známým nepříjemně vymstilo. Já jsem chtěla svůj čas věnovat obchodování a organizaci, nikoli trápení a handrkování se s nespolehlivým a neprofesionálním dodavatelem internetového řešení.

Začátky spolupráce se společností NetDirect byly zajímavé. Musela jsem vstřebat obrovské množství informací, ale vaši kolegové mě velice podrobně informovali o veškerých procesech a postupech, takže jsem v každou chvíli měla přehled o tom, co se děje a jak daleko je vývoj shopu. Musím také přiznat, že jsem při své druhé návštěvě NetDirectu zažila veliké překvapení. Když jsem se dostavila na jednání do Vaší společnosti, měla jsem dojem, že jste si mně s někým spletli. Věnoval se mi obchodník, analytik, grafička, SEO konzultant a account manažer "mého" projektu. Všichni mi postupně kladli mnoho otázek, vše si zaznamenávali, návrhy řešení názorně prezentovali na flipchart a nabízeli množství variant pro řešení snad každého možného problému. V té chvíli jsem se začala trochu obávat, že konečná cena bude vysoce přesahovat můj rozpočet, že se pohybuji v jiné lize. Finální nabídka mě však mile překvapila a velmi se mi ulevilo. Za Vaši skvělou práci a podporu dnes plním dobrovolnou roli nadšeného propagátora Vaší firmy :-)

 

V jaké rovině se pohyboval Váš rozpočet?

 

Samozřejmě jsem pracovala s omezeným rozpočtem a nákup některých modulů, které v počátku nebyly nezbytně nutné, jsem musela odložit na pozdější dobu. Dnes mi nejvíce chybí modul propojení na účetnictví Pohoda, protože ruční přepis objednávek z e-shopu do účetnictví je zatěžující a zbytečná práce. Modul jsem si objednala a na propojení váš servis zrovna pracuje a mělo by být dokončeno už příští týden. "Nepropojení" v současné době vnímám jako největší handicap.

 

Co se ukázalo být v počátcích nejtěžší?

 

Začátky se ukázaly být složité hlavně z hlediska dodavatelů, kteří jako by neměli zájem o to, nabídnout a prodat své zboží. Situace se hodně zlepšila, ale ještě stále bojujeme s neprofesionálním přístupem některých firem. Rozhodli jsme se, že vynaložíme dostatek energie k jejich převýchově :-), hlavně co se týče rychlé komunikace a včasného dodávání zboží. V současnosti si už také můžeme dovolit vybírat z více dodavatelů, určitě se zaměřujeme na kvalitu a včasné dodávání. Vzhledem k tomu, že prodáváme zboží pro děti, zajímá nás samozřejmě i bezpečnost a zdravotní nezávadnost výrobků.

 

Čím se snažíte získávat nové a udržet stálé zákazníky?

Nejdůležitější součástí zákaznického servisu je pro nás okamžitá reakce na zákazníkův požadavek, včasné dodání zboží, a pokud se zboží zpozdí, zakládáme si na aktivní komunikaci se zákazníkem a informujeme jej průběžně o stavu jeho zakázky. Obecně platí pravidlo, že to, co nemáme na skladě, neprodáme.

Zákazníci jsou často naší rychlou reakcí příjemně překvapeni, a i když v první fázi zákazník rozdíly tak nevnímá, po zkušenosti s jinými e-shopy se k nám vrací. Toto je vlastně naše největší zbraň v boji s konkurencí - perfektní informovanost, rychlost dodávání a také vyřizování reklamací a spolehlivost. Také se samozřejmě snažíme udržet nízké a atraktivní ceny.

Pestrá nabídka dětského zboží v pokojíku.
Pestrá nabídka dětského zboží v Pokojíku.

 

Jaká je Vaše marketingová strategie, jak přistupujete k reklamě?

Jelikož je SEOSEM mým koníčkem a velice mě baví a zajímá, zaměřila jsem se převážně na tento typ internetového marketinguchtěla jsem mít možnost porovnat, jak velký význam může SEO pro náš shop sehrát. Samozřejmě využíváme i jiné druhy marketingu a reklamy a právě srovnání úspěšnosti různých druhů marketingových strategií je pro nás velikým přínosem.

Velikou roli v našem případě také hraje referenční marketing, reklama, kterou nám dělají spokojení zákazníci, je nenahraditelná, hlavně když zvážíte druh zboží, které prodáváme. Našimi nejčastějšími klienty jsou maminky a samozřejmě veškeré zkušenosti a rady si navzájem předávají. Dobře si uvědomujeme, že každý spokojený zákazník je pro nás skvělá reklama.

 

Která fáze Vás při zřizování Pokojíku nejvíce zaujala?

 

Určitě to byla práce na vizuální podobě shopu. Měla jsem jasnou představu a přesně jsem věděla, co se mi líbí. Řekla bych, že spolupráce s grafiky byla pro mě asi nejzajímavější a nejzábavnější součást celého projektu. Měla jsem jasno v barvách, ve stylu a ve výběru maskota a musím říct, že s konečným výsledkem jsem byla maximálně spokojena. Na tomle místě bych určitě chtěla poděkovat grafičce Janě Lasotové, za její přístup, trpělivost i originalitu.

 

Jak probíhala spolupráce s námi?

 

Za celou dobu spolupráce s NetDirectem se neobjevily žádné větší nesrovnalosti a jakákoliv chyba, hlavně v období testování, byla programátory v NetDirect vždy ihned opravena. Přínosem pro mě bylo hlavně využití HelpDesku.

 

Jaké bylo Vaše očekávání ohledně obratů a úspěšnosti shopu?

 

Už na začátku jsme měli jakousi představu, co bychom mohli očekávat. Ale musím přiznat, že jsem byla velice mile překvapena, jak velký zájem o náš shop zákazníci projevili. Během několika měsíců jsme se dostali na obrat okolo 600 000 měsíčně, a to téměř bez placené reklamy a pouze s využitím nástrojů internetového marketingu, jak jsem již zmiňovala.

 

Jaký druh dětského zboží zákazníci nejčastěji na Pokojíku vyhledávají? Daří se Vám vždy uspokojit poptávku?

Část dětského sortimentu, o kterém jsme byli přesvědčeni, že by mohl být pro naše zákazníky zajímavý, jsem u dodavatelů nenašla. A tak jsem se rozhodla, že si chybějící sortiment vyrobíme sami. Jednalo se především o kompletní sady doplňků pro dětský pokojíček, které se teď těší velikému úspěchu, z čehož mám obrovskou radost, jelikož je sama navrhuji. Zákazníkům také usnadňuje výběr zboží v pokojíku možnost vyhledávání produktů s podobným tématem či designem, např. když má někdo zájem o povlečení s autíčky, může si jednoduše dohledat související doplňkové produkty, jako závěsy, bordury, nálepky, kapsáře, hrací deku. Zákazníkům to zjednoduší práci a ušetří spoustu času. Musím přiznat, že mě spojení výroby a obchodu moc baví a ráda bych se mu věnovala více.

Nejpprodávanější dětské povlečení. Detail povlečení.
Ukázka zboží vyrobeného podle návrhu paní Němcové.

 

Jaké změny či novinky plánujete v nejbližší době?

Vzhledem k neustávajícímu růstu poptávek se chystáme co nejdříve k přesunutí do většího skladu a samozřejmě k příjmu nových zaměstnanců. Těším se, že část mých pracovních povinností budu moci přesunout na nové kolegy a budu se moci více věnovat organizačním záležitostem.

Určitě jsme ambicióznější a věříme, že se nám ještě podaří zvýšit obraty. Také jsme moudřejší a zkušenější v tom, co funguje a na co se máme zaměřit. Věříme, že zákazníkům máme opravdu co nabídnout, a že kvalita našich služeb a široký a pestrý sortiment nás odliší od konkurence a přivede nové zákazníky, kteří u nás zůstanou.

Rozšiřujeme sortiment, přidáváme nové vzory a výrobky a plánujeme novou kolekci dětského povlečení, takže naši zákazníci se určitě mají na co těšit. Samozřejmě jsem neopustila od svého původního záměru, a to zřízení kamenného obchodu, což plánuji v blízké budoucnosti. Zákazníci se ptají a mají zájem přijít se na nás a naše výrobky podívat. Koneckonců zboží, které prodáváme, je pohledové zboží a jeho prezentace je převážně vizuální záležitostí.

 

Co byste poradila nováčkům, kteří uvažují o zřízení internetového obchodu, nebo i těm, kteří e-shop již provozují, ale ještě se jim nepodařilo dosáhnout podobného úspěchu jako Vám?

Určitě je důležité stále se vyvíjet a rozšiřovat sortiment, zkoušet nové metody, přicházet s novými nápady a nespokojit se s jedním úspěchem, ale spíše se jím nechat inspirovat k dalšímu zdokonalování. Obecně považuji za nejdůležitější se shopu plně věnovat a stále usilovat o jeho zkvalitňování.

 

Líbí se vám reference Je možné rozjet úspěšný shop na mateřské dovolené??
Staňte se i vy naším zákazníkem

*
*
*
Připojit souborPoložky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Napište tento kód :4431