Úspěch díky připravenosti a kvalitnímu řešení

První verze internetového obchodu Parfums.cz byla spuštěna v roce 2003. Od roku 2005 obchod běžel na našem systému ShopCentrik s napojením na podnikový systém Altus VARIO. Od roku 2010 si klient spravuje e-shop ve vlastní režii.

Parfums roste a expanduje do dalších zemí, nutno říci že velmi úspěšně. Působí v několika zemích na území střední Evropy a křídla roztahuje také na východě a Balkáně. Jednatel společnosti Michal Zámec a marketingový ředitel Radek Ondrášík nám prozradili, co se skrývá za pohádkovým vzestupem jejich firmy a jaké těžkosti na své cestě museli a stále musí překonávat.

Ve kterém roce byl internetový obchod Parfums.cz založen? Jaká myšlenka stála za jeho vznikem?

Obchodování na internetu se aktivně věnujeme od roku 1998 a z počátku jsme podnikali v oblasti mobilních telefonů. Webové stránky jsme si dokonce sami programovali, ale samozřejmě to bylo spíše takové doplnění ke studiu. V těch dřevních dobách u nás nakupovalo 5 až 7 lidí denně. Fenomén internetových obchodů byl v té době stále ještě ve svých počátcích.

V roce 2003 vznikla doména Parfums.cz, kterou jsme vytvořili a naprogramovali společně s několika kamarády. Zpočátku se dalo spíše mluvit o zábavě, než o práci. Obraty se však rapidně zvyšovaly a my jsme pochopili, že se v Parfums.cz skrývá obrovský potenciál. Začali jsme se e-shopu věnovat více, přetvářet ho, zkvalitňovat a dále vyvíjet. Brzy jsme vstoupili na slovenský trh a také započala naše spolupráce se společností NetDirect.

Ukázka obrazovky e-shopu Parfums.cz
Archivní podoba e-shopu Parfums.cz

Jaká byla Vaše prvotní investice?

Prvotní investice se pohybovala okolo 8 miliónů korun i s nákupem zboží, což je investice návratná. Nejvíce nákladů šlo na zřizování, reklamu a obecně finančně náročnou přípravu. Další investice se týkala přechodu na ShopCentrikna účetní systém Altus VARIO. Ten byl velice hektický vzhledem k tomu, že k přechodu docházelo v rekordním čase a navíc během vánočních svátků. Nicméně investice se nám určitě vyplatila a dnes bychom v tomto ohledu zřejmě zvolili stejnou cestu.

Proč jste zvolili právě NetDirect se systémem ShopCentrik?

Parfums.cz bylo potřeba napojit na účetní systém a předchozí dodavatel s tímto neměl příliš mnoho zkušeností. Takže jsme se rozhodli oslovit konkurenční firmy formou výběrového řízení. Společnosti NetDirect, respektive panu Svobodovi, se nás podařilo přesvědčit, že právě ShopCentrik je ta správná volba. Po náročném přechodu na účetní systém Altus VARIO, dramatickém vánočním spuštění v roce 2005 a po několika měsících úprav a vylepšování se považujeme za spokojené klienty. Navíc vidíme, že se ShopCentrik dále rozvíjí a zlepšuje k naší spokojenosti.

Lidé z NetDirectu jsou také připraveni řešit problémy, které mohou nastat a vždy je k dispozici člověk, kterému můžeme zavolat. Právě dostupnost a řešení problémů přímo s programátorem, je pro nás největší plus a důvod, proč jsme spokojeni.

Včem spočívá váš úspěch? Co se nejvíce podepsalo na tak rapidním nárůstu tržního podílu?

Řekl bych, že největší podíl na našem úspěchu měla reklama, do které jsme investovali větší podíl původního kapitálu. Řekli jsme si, že do toho půjdeme naplno a buď to vyjde, nebo ne. Určitě je třeba mluvit o velkém štěstí, ale věříme, že na počátečním úspěchu se podepsala převážně naše stoprocentní připravenost. Naše ceny byly velmi příznivé, logistiku jsme měli dobře vyřešenou.

Konkurence v té době byla minimální. Existovaly možná dvě, tři firmy, které se věnovaly stejnému trhu a na stejné úrovni jako my. Dnes naše konkurence čítá minimálně dvacet firem, které se e-obchody s parfémy živí. Bohužel také existuje spousta malých parfumérií, které jsou doslova provozovány z obýváku a trh rozmělňují.

Velikou měrou se na našem úspěchu podepsal také markantní rozdíl mezi cenami parfémů na online obchodech a v obchodech kamenných. Obecně lze říct, že ceny na světovém trhu byly v té době mnohem nižší a většinu produktů jsme byli schopni sehnat minimálně o dvacet procent levněji než dnes.

Podstatnou věcí bylo také to, že jsme sortiment měli skladem, to znamená, že zákazník nemusel na svou objednávku čekat. Často se stalo, že zákazník navštívil konkurenční shop, výrobek nebyl skladem, nebo na něj musel dlouho čekat. Rychlý a flexibilní servis nám zajistil spoustu nových a spokojených zákazníků, kteří se k nám rádi vracejí.

Do značné míry jsme byli průkopníky v zavádění služeb pro zákazníky, jako je doprava zdarma, zelená linka ap. Toto byly sužby, které žádná jiná firma na trhu neposkytovala. Před třemi lety (přibližně rok 2006, pozn. red.) jsme uvedli naši značku na trh velkou reklamní kampaní (časopisy, rádia, billboardy, internet) a od začátku nám bylo jasné, že pro dosažení úspěchu musíme zákazníkům nabídnou něco jiného, než konkurenční firmy dosud nabízely.

Mělo globální zvýšení cen vliv na návštěvnost a obrat Vašeho e-shopu?

Dopad na návštěvnost byl minimální, na obrat již větší. Vzhledem k tomu, že cenu musela zvyšovat i konkurence, spíše se zájem přesunul na jiné, cenově výhodnější produkty. Také je třeba říct, že internetový trh za poslední tři roky rapidně vzrostl, takže ztráta zákazníků vlivem nárůstu cen byla tímto vykompenzována.

Zákazníci se nyní orientují více podle cen. Stále jsme však schopni nabídnout produkty, které jsou cenově výhodnější, než u kamenného obchodu, nebo u konkurence. Hlavním důvodem nárůstu cen, je zvýšená celosvětová obliba značkové kosmetiky a to převážně v asijských zemích, jako je Čína, nebo Indie, kde vzrůstá poptávka po značkové kosmetice, což má za následek všeobecný vzrůst cen. Evropa a Severní Amerika dnes už zdaleka nepatří k výhradním odběratelům drahé značkové kosmetiky.

Jak probíhalo rozšiřování činnosti Vaší firmy do dalších zemí?

Slovensko byla samozřejmě první zemí, do které jsme se rozhodli vstoupit převážně z praktického hlediska. Byrokracie byla minimální, nebylo potřeba ověřování listin, téměř nulová jazyková bariéra a v té době neexistující konkurence.

Další výhodou byla také nesrovnatelně levnější reklama než v České republice. Vzhledem k absenci konkurence o nás bojovaly veškeré internetové mediální agentury a portály. Například pro naši mediální kampaň jsme dostali k dispozici seznam asi 400 klíčových slov, ze kterých jsme si mohli vybrat. Byli jsme vlastně první firma, která na Slovensku virtuální obchod s parfémy zřídila a vytvořila pobočku.

O nové zákazníky jsme se starali stejně, jako kdybychom byli slovenská firma. Náš úspěch jsme založili převážně na bezkonkurenčním servisu. Nyní jsme možná jedním z deseti hráčů na slovenském trhu, ale pozice, kterou jsme si za ty roky působení vybudovali, je stabilní a určitě si ji hodláme udržet. A i když je slovenský trh malý a zatím ještě úplně nesplňuje veškerá naše očekávání, věříme, že je v něm veliký potenciál.

A jak na tom jste dnes v Polsku?

Musím přiznat, že po zkušenosti se slovenským trhem to pro nás bylo takové nepříjemné vystřízlivění. Problémem se ukázaly být základní věci, jako je otevření bankovního konta, zřízení daňového identifikačního čísla. Přitom v rámci Evropské unie by mělo jít o pouhé formality. Překlady, u kterých by mělo být správně vyžadováno pouze notářské ověření, jsme museli apostilovat přes ambasádu, což strašně zpomalilo celý proces. Velikým problémem se také ukázalo najít zaměstnance, který by polskou sekci řídil a jeho znalosti by odpovídaly našim požadavkům. Nakonec jsme si zaměstnance museli sami vyškolit, což trvalo jeden a půl roku a teprve teď se jeho vědomosti a schopnosti blíží českému standardu a můžeme říct, že přináší výsledky.

Dalším zklamáním pro nás byla polská pošta, která i přes veškeré ubezpečování o kvalitě jejích služeb dokázala například doručit klientovi balík až za dva měsíce. Jednání s polskými kurýrními službami bylo komplikované a nechtěli přijmout zahraničního klienta i přesto, že jsme byli ochotni zakázky do Polska přivézt a mohli k nám vlastně přistupovat stejně jako ke kterémukoliv jinému klientovi. Přestože se nám podařil polský trh rozjet, nefungoval tak, jak jsme očekávali.

Další záležitostí bylo naprosto jiné fungování marketingu a další abnormality polského trhu, který je zcela nevyzpytatelný. Vlastně neexistuje žádná česká mediální agentura, která by Vám nabídla pomoc při rozjíždění polského trhu, protože na něm ztroskotalo příliš mnoho firem. Po zamyšlení jsme se rozhodli jít jinou cestou. Místo vnucování našich služeb klientům, jsme se rozhodli, jít cestou referenčního marketingu a snažit se, aby každý klient od nás vždy odešel na 100 procent spokojený. Neexistovaly nevyřízené objednávky, telefonáty, dotazy, každý klient byl pro nás maximálně důležitý a můžu říct, že za půl roku už vidíme výsledky, zákazníci se k nám vrací a na jejich doporučení přibývají noví. Takže v oblasti kvality servisu máme v Polsku minimální konkurenci. Problémem polského trhu je také zaplavení neoriginálním zbožím a pokud se klient jednou spálí u konkurence, přejde k nám a už u nás samozřejmě zůstane, protože nikde jinde nemá takovou záruku originálního zboží a servisu. Vzhledem k tomu, že existují veliké společnosti, kterým se nepodařilo na polský trh expandovat, považujeme i tento první krůček za veliký úspěch.

Jak probíhala expanze do Rakouska a Německa?

Rozhodli jsme se, že tyto dva trhy spojíme, vzhledem k lokalizaci a společnému jazyku. Byrokratický proces odpovídal právu, vše probíhalo přesně podle daných pravidel a zákonů. Cesta to nebyla nejjednodušší, ale řídila se alespoň danými pravidly. Také se nám podařilo najít zaměstnance, Čecha, který zná německé a rakouské prostředí a mluví výborně německy. Výhodou vyspělých trhů, jako právě německého a rakouského, je špičkové fungování pošt, menší výhodou pak je cena. Částečně se snažíme náklady přenášet na klienty, ale stále tento trh testujeme a zatím nedokážeme udělat jasné závěry. Ceny dopravy jsou pro všechny stejné a myslím, že pokud tyto podmínky zvládnou ostatní, není důvod, abychom to nezvládli i my.

Existuje nějaký větší rozdíl mezi německým a rakouský trhem?

Potenciál v Rakousku je určitě menší, než v Německu. Internetový obchod v Rakousku je sice na vysoké úrovni, ale na rozdíl od Německa je uzavřenější a je těžké konkurovat se zavedenými firmami, které nepustí své pozice. Ale na závěry je ještě čas, v této chvíli již do Rakouska expedujeme více než 2000 balíků měsíčně. A přesto, že je to drahý a náročný trh, vidíme naše vyhlídky dobře a budeme se snažit plně využít potenciálu těchto zemí. Také jsme již v situaci, kdy si můžeme dovolit více experimentovat a tím daný trh lépe poznat.

Podařilo se nám také vysledovat zajímavý trend - rakouští klienti nakupují převážně v Německu. Je to dáno větším výběrem na německém internetovém trhu, převod peněz mezi Rakouskem a Německem je prakticky zdarma a cena za poštovné se mezi Rakouskem a Německem nerozlišuje. Je to vlastně podobný trend, který fungoval i mezi naším a slovenským trhem.

Německá verze internetového obchodu Parfums.cz
Německá verze internetového obchodu Parfums.cz

Jaké jsou vaše plány do budoucna a na trhy kterých států se dále chystáte?

V unii je jich 25:-). Nyní ale stojíme před rozhodnutím, jestli se pustit na východ, nebo na západ. Právě Bulharsko by bylo ideálním místem, ve kterém je nulová konkurence a právě nyní by bylo ideální vytvořit pro Parfums.cz na bulharském trhu základnu. Západní země mají obrovskou výhodu v zaběhaných systémech, vyspělejším trhu a rychlému zavedení. Náklady jsou sice o mnoho vyšší, ale o to rychlejší je návrat investic. Ve východních zemích je problematikou nedůvěra klientů k nakupování na internetu, je špatně vyřešena distribuce zboží, placení přes internet je ještě stále novinkou a cílových klientů je v těchto zemích stále málo. Výhodou jsou malé náklady na provoz a lidské zdroje.

Takže se musíme rozhodnout, jestli se vydáme do vyspělého a fungujícího trhu, kde je veliká konkurence a pokusíme se prosadit, nebo vsadíme na trh, ve kterém zatím není konkurence. Vybudujeme si tak pozici, o kterou nás už těžko v budoucnu někdo připraví. Rozhodně bychom tento rok chtěli přidat další tři země. A jak už jsem naznačil, naším konečným cílem je samozřejmě úspěšné působení ve všech unijních zemích.

Jak vidíte další rozvoj firmy?

Rádi bychom rozjeli affiliate program a vytvořili si fungující partnerskou síť. Další naše plány se týkají velkoobchodu, a přesto, že jsme tuto cestu nejdříve neplánovali, přicházíme tak o příjmy a nahráváme konkurenci, která velkoobchod poskytuje. Brzy budeme spouštět kvalitní velkoobchodní divizi, která bude on-line napojena na sofistikovaný systém a klient, či odběratel bude přesně vědět, co si objednal a jaké množství mu bude doručeno. A to se právě dá zajistit na Vaší platformě, kdy online napojení může v reálném čase komunikovat s naším informačním systémem.

Také plánujeme odlišení trhů tím, že každý webshop bude individuální a půjde svojí vlastní cestou. Což bude samozřejmě větší nápor na vývoj, protože naše webové stránky budou zcela nekonzistentní produkt a každá sekce se bude chovat jinak. Co se týče našich plánů v České republice, nemyslíme si, že je u nás mnoho prostoru pro rozvoj, a náklady na růst jsou nesrovnatelně vyšší a v konečném výsledku se nevyplácí. Obáváme se, že v České republice jsou již karty rozdány a mnoho prostoru pro vývoj v této oblasti není. Proto bychom se rádi zaměřili právě na ostatní trhy, jako je Polsko nebo Německo.

Nedojde s těmito změnami k určitému rozštěpení vnitřních procesů a rozmělnění energie?

Vnitřní procesy zůstávají unifikované, ale navenek se musíme profilovat podle klienta, přizpůsobit se potřebám a kulturním zvyklostem určité země. Ke každé zemi je potřeba přistupovat s jinou strategií. To, co funguje u nás, nemusí fungovat například v Polsku. V tomto nám opět vyjde vstříc NetDirect, který pro nás bude vytvářet moduly dostupné pro všechny země, ale využívat se bude pouze jeden modul pro jeden trh. Takže pro každou zemi bude vyvinut nezávislý modul, který bude právě reflektovat rozdíly a odchylky těchto trhů.

Vaše plány se týkají převážně expanze do jiných zemí. Nebojíte se, že dojde k zanedbání českého trhu a českého zákazníka?

Zjistili jsme, že efektivita už není tak vysoká a že aktivita, kterou vyvineme na získání nových zákazníků, nereflektuje výsledky, kterých docílíme. Naší filozofií je proto udržování dobré pozice, kterou jsme si vytvořili a ještě další zkvalitňování našeho servisu.

Kolik má firma zaměstnanců a jaká je Vaše předpověď na příští rok co se obratů týče?

Stav zaměstnanců se pohybuje okolo dvaceti. V letošním roce plánujeme dosáhnout obratu 170 - 180 miliónů korun, což je reálný cíl, za předpokladu, že se nám podaří udržet současný rozvoj, čemuž napovídají dnešní trendy. Většina růstového obratu však bude plynout z trhů v nových zemích, na které, jak už jsme zmínili, se chceme zaměřit.

Co byste doporučil začátečníkům v oblasti obchodování na internetu?

Určitě bychom nedoporučovali v Čechách začínat s parfumérií. :-) Obecně bych řekl, že specializovaná prodejna je složitá záležitost a spíše bych doporučoval vystavět obchodní dům, který je jednodušší na údržbu, díky tomu, že přebírá data od jiných obchodů a není nutno řešit distribuci komodit. Český trh je již natolik rozdělen, že je velice těžké se prosadit a soupeřit se zavedenými firmami.

Líbí se vám reference Úspěch díky připravenosti a kvalitnímu řešení?
Staňte se i vy naším zákazníkem

*
*
*
Připojit souborPoložky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.
Napište tento kód :9543