Konverzní poměr internetových obchodů

Konverzní poměr je zaklínadlem e-commerce a potkáváte se s ním v téměř každém článku o obchodování na internetu. Co to tedy je? Konverzní poměr je procentuální vyjádření úspěchu při "přetavování" prosté návštěvnosti v tzv. konverzi, tedy cíl. Cíle lze definovat a sledovat různé. Může se jednat o vyplnění poptávkového formuláře, dokončení objednávky nebo třeba registraci pro zasílání e-mailových zpravodajů.

Konverzní poměr - vysvětlení na příkladu

Představme si, že jste provozovatelem e-shopu, pak je jistě vašim cílem (konverzí) dosažení maximálního počtu objednávek. Navštíví-li pak váš obchod například 10 000 návštěvníků denně a získáte 350 objednávek, dosáhli jste konverzního poměru 3.5 %, protože 350 objednávajících klientů představuje 3.5 % z vaší denní návštěvnosti.

Proč se vyplatí sledovat konverzní poměr

Konverzní poměr můžete sledovat například díky statistikám vestavěným do e-shopu nebo pomocí nástroje Google Analytics, který je bezplatně k dispozici.

Konverzní poměr vám pak jasně říká, kolik procent vašich návštěvníků ukončí svou návštěvu objednávkou. Tedy zjednodušeně řečeno, jakou máte výtěžnost z návštěv. Tento přehled vám umožní lépe plánovat vaše obraty. Budete vědět, kolik s sebou zvýšení návštěvnosti třeba o 1000 unikátních návštěvníků denně přinese objednávek a jaké to bude znamenat tržby, pokud vezmete v potaz průměrnou výši objednávky.

Ukázka části statistik systému ShopCentrik
Ukázka části statistik systému ShopCentrik

Další ukázka statistik vestavěných do systému ShopCentrik
Další ukázka statistik vestavěných do systému ShopCentrik

Důležité je sledovat konverzní poměr nejen jako celek, ale také jej filtrovat podle jednotlivých reklamních médií! Pokud si totiž najdete čas a porozumíte statistikám na Google, zjistíte, že různé reklamy (média, formáty, texty), které k vám přivádějí návštěvníky mají různé konverzní poměry. Jakmile to pochopíte, začnete lépe a rozumněji investovat do e-marketingu. Zjistíte totiž, že některé reklamy přivedou mnoho návštěvníků, ale nemusí to v důsledku znamenat odpovídající tržby. Na druhou stranu zjistíte, že je běžné, že například inzerce na velmi relevantních webech přinese vyšší konverzní poměry. Rovněž zjistíte, že konverzní poměr lze sledovat až na úrovni jednotlivých klíčových slov, a díky tomu zjistíte, která slova dosahují vyššího konverzního poměru, a budete tak moci lépe cílit například PPC reklamy na Seznamu.

Ukaž mi svůj konverzní poměr a já ti řeknu, jaký jsi

Samozřejmě záleží na celkové kvalitě zpracování e-shopu, kvalitě popisu produktů a na celkovém přístupu k vašim zákazníkům. Pokud totiž návštěvníci navštíví e-shop a budou mít problémy s jeho rychlostí, funkcemi, informovaností nebo s nalezením zboží, povede to rozhodně k nízkému konverznímu poměru. Rovněž je důležité uvědomit si, že významnou část konverzního poměru u dobrých obchodů tvoří navracející se zákazníci. Ti se samozřejmě budou vracet pouze tehdy, pokud jim objednávky dorazí ve slíbený čas a budete jim poskytovat kvalitní informační a technickou podporu. Nejhorším stavem, jaký může jakýkoliv internetový obchod potkat, je situace, kdy se zákazníci z nějakého důvodu nevracejí, a je nutno velmi draze získávat nové a nové návštěvníky. Pěkný článek s názvemPřekážková dráha českých internetových obchodů naleznete na blogu Bloc.cz.

Pro ladění optimálního konverzního poměru je extrémně důležité sledovat statistiky. Mezi jiným například tzv. výstupní cesty. Díky pravidelně vyhodnocovaným statistikám pochopíte chování vašich návštěvníků, naučíte se jim rozumět a budete moci e-shop i v jednotlivostech naladit tak, že dokážete konverzní poměr kontinuálně zvyšovat.

Ukázka statistik Google Analytics
Ukázka statistik Google Analytics

Jeden příklad za všechny: Náš zákazník provozující obchod s digitální technikou, si na doporučení našeho konzultanta nechal přeprogramovat objednávku, kde byly změněny některé kroky a výrazně přeformulovány texty. Okamžitým výsledkem bylo zvýšení počtu objednávek o 15 %. To je důkazem toho, že úspěšný internetový obchod stojí na kaskádě pestré škály jednotlivých detailů, které určují výsledný úspěch.

Jakého konverzního poměru lze dosáhnout

Jak již bylo zmíněno, záleží na mnoha faktorech, které můžete ovlivnit vy sami. Obecně však platí, že různé komodity zboží dosahují rozdílných konverzních poměrů. Velmi vysokých konverzních poměrů je pak dosahováno u zboží, které se nakupuje často a opakovaně - například parfémy, kosmetika, drogerie, oblečení, spodní prádlo ap. Horších konverzních poměrů je dosahováno například u domácích spotřebičů, či automobilů, kde je již z podstaty jasné, že nakupující nemá potřebu velmi frekventovaných návratů.

Jak tomu všemu porozumět a kde se naučit více

Statistiky Google Analytics jsou pro začátečníka poměrně složité a proto je lépe projít odborným školením, které vás naučí, na co vše se zaměřit, co sledovat a vyhodnocovat. Pokud potřebujete tuto pomoc, můžeme doporučit našeho partnera pro e-marketing, kterým je společnost ACOMWARE.